Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a2
Tema: Post-kalla kriget: Globalisering och nya utmaningar
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för globaliseringens påverkan på samhälle, kultur och politik efter kalla kriget samt att de kan identifiera och diskutera de nya utmaningar som globaliseringen har medfört.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska handla om globaliseringens framväxt och dess påverkan på politik, ekonomi och kultur efter kalla kriget. Fokusera på de nya utmaningar som globalisering medfört, såsom ökade kulturella möten, migrationsfrågor, ekonomiska ojämlikheter och internationella konflikter.
Kunskapskrav:
Eleven kan beskriva och analysera begreppet globalisering och dess effekter på ett brett spektrum av samhällen och kulturer. Eleven kan diskutera hur nya utmaningar såsom terrorism, klimatförändringar och ekonomisk ojämlikhet påverkar den globala ordningen och samhällets utveckling.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär begreppet globalisering?
- A) Enbart internationell handel
- B) En process där länders ekonomier och kulturer integreras
- C) En form av koloniell dominans
- D) En ökad ömsesidig påverkan mellan länder och kulturer
- Vilken av följande faktorer har bidragit mest till globaliseringens framväxt?
- A) Teknologisk utveckling
- B) Självständighetsrörelser
- C) Inrikespolitik
- D) Krig och konflikter
- Vilket av följande är en negativ effekt av globalisering?
- A) Ökad tillgång till information
- B) Ekonomiska ojämlikheter
- C) Kulturell spridning
- D) Större marknader för företag
- Vilka av följande områden påverkas mest av globalisering?
- A) Politik, ekonomi och kultur
- B) Enbart politik
- C) Endast ekonomi
- D) Ingen av dessa
- Hur har globaliseringen påverkat migrationsfrågor?
- A) Ingen påverkan
- B) Ökat antal människor som migrerar
- C) Minskad rörlighet på gränserna
- D) Blott lokala frågor
- Vad är en av de centrala utmaningarna med globalisering idag?
- A) Ökad lokalism
- B) Terrorism
- C) Allmän frid
- D) Obefintliga gränser
- Vilken roll spelar teknologin i globaliseringens process?
- A) Ingen roll
- B) En avgörande roll för kommunikation och handel
- C) Enbart inom utbildning
- D) Ökar lokala traditioner
- Vilka är de kulturella aspekterna av globalisering?
- A) Endast negative aspekter
- B) Spridning av kultur och värderingar
- C) Ingen påverkan på kultur
- D) Endast positiva effekter
- Vilka frågor har globaliseringen skapat inom ekonomin?
- A) Ökande ojämlikhet
- B) Ökad jämlikhet
- C) Stabil ekonomi utan förändringar
- D) Ingen ekonomisk påverkan
- Vilket av följande påståenden är sant angående diplomatisk relationer i en globaliserad värld?
- A) De går emot globaliseringen
- B) De har blivit mer komplexa
- C) De är enbart nationella frågor
- D) De påverkar inte handel
- Hur relaterar klimatförändringar till globalisering?
- A) Ingen relation
- B) Ökar resursutnyttjande och påverkan på miljön
- C) Minskar globala problem
- D) Endast lokala effekter
- Vilken typ av kulturella möten kan uppstå på grund av globalisering?
- A) Inga kulturella möten
- B) Endast en typ av kultur
- C) Mångfald av kulturella interaktioner
- D) Kulturell isolering
- Vad är syftet med handelsavtal i en globaliserad värld?
- A) Att öka konflikter
- B) Att begränsa handel
- C) Att främja handel mellan länder
- D) Att skydda inhemska industrier
- Hur påverkar globalisering det internationella samarbetet?
- A) Främjar ökat samarbete mellan länder
- B) Minskar intresset för internationella frågor
- C) Binder länder till isolering
- D) Skapar konkurrens om resurser
- Vad innebär kulturell homogenisering?
- A) Att nya kulturer utvecklas utan påverkan
- B) Att kulturer blir mer likartade pga globalisering
- C) Ingen påverkan på kulturer
- D) Ökning av kulturell mångfald
Resonerande frågor
- Diskutera på vilket sätt globalisering har påverkat din egen kultur.
Denna fråga ger elever möjlighet att fördjupa sig i individens upplevelser av globaliseringens påverkan. - Analysera de positiva och negativa aspekterna av globalisering.
Frågan möjliggör en kritisk diskussion om den komplexa naturen av globalisering. - Hur kan samhället hantera de utmaningar som följer av globaliseringen, såsom ekonomisk ojämlikhet?
Denna fråga bidrar till att utveckla elevernas förmåga att föreslå lösningar på nutida problem. - Vilka strategier kan länder använda för att balansera fördelarna och nackdelarna med globalisering?
Eleverna kan här visa sin förståelse för politiska och ekonomiska åtgärder i en globaliserad värld. - Reflektera över hur internationell policy behöver anpassas i en globaliserad värld.
Genom denna fråga kan eleverna diskutera vikten av adaptiv politik i en föränderlig värld. - Diskutera hur klimatförändringar och globalisering hänger samman.
Frågan betonar betydelsen av interdisciplinär studie och förståelse av globala frågor. - Hur kan individer påverka globala frågor i sitt dagliga liv?
Möjliggör för eleverna att koppla teori till praktisk handling och ansvarstagande. - Vilka är de potentiella framtida konsekvenserna av globaliseringen?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka framåt och överväga långsiktiga effekter av globala trender.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng per fråga, vilket ger en total på 24 poäng för hela provet. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).