En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Kommunikation – Konflikthantering i Kommunikation

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Kommunikation

Tema: Konflikthantering i Kommunikation


Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för konflikthantering och deras förmåga att kommunicera effektivt i konfliktsituationer. Eleverna ska visa sin kunskap om teorier och strategier för att hantera konflikter samt reflektera över sina egna beteenden i olika kommunikationssituationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Stratergier för konflikthantering, vikten av aktivt lyssnande och empati, samt hur man kan kommunicera på ett konstruktivt sätt i svåra situationer.”

Kunskapskrav

Provet kopplas till följande kunskapskrav:

  • Identifiera och analysera kommunikationssituationer där konflikter uppstår.
  • Föreslå lämpliga strategier för att hantera konfliktsituationer.
  • Reflektera över egna reaktioner och beteenden i konfliktsituationer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är en vanlig strategi för konflikthantering?
    • A) Ignorera konflikten
    • B) Kränka den andra personen
    • C) Medling
    • D) Attackera motparten
  2. Vad är aktivt lyssnande?
    • A) Att ge råd innan den andra talar
    • B) Att förstå och bekräfta den andres känslor
    • C) Att bara höra vad som sägs
    • D) Att avbryta för att ställa ytterligare frågor
  3. Vilken typ av konflikt handlar om personliga uppfattningar eller värderingar?
    • A) Intrapersonell konflikt
    • B) Interpersonell konflikt
    • C) Gruppen konflikt
    • D) Rollkonflikt
  4. Vilken strategi involverar kompromiss mellan parterna?
    • A) Undvikande
    • B) Samarbete
    • C) Dominerande
    • D) Passivitet
  5. Om konflikten uppstår i ett team, vad kan vara en effektiv åtgärd?
    • A) Att fördela skulden
    • B) Att facilitera ett möte för öppen diskussion
    • C) Att ignorera problemet
    • D) Att bara lyssna på en part
  6. Vad är en viktig del av medling i konflikthantering?
    • A) Neutralitet
    • B) Åsiktsbildning
    • C) Att ta sida
    • D) Att ställa krav
  7. Vilken av följande är INTE en effekt av aktivt lyssnande?
    • A) Ökad förståelse
    • B) Ökad konflikt
    • C) Bättre relationer
    • D) Känsla av respekt
  8. Vilken strategi handlar om att ignorera en konflikt?
    • A) Medling
    • B) Konfrontation
    • C) Undvikande
    • D) Samarbete
  9. Vad kan vara en fördel med att använda kompromiss som strategi?
    • A) Alla får full enighet
    • B) Den ena parten vinner
    • C) Båda parter kan vara delvis nöjda
    • D) Problemet förblir olöst
  10. Vad händer ofta när man undviker en konflikt?
    • A) Problemet kvarstår oftast
    • B) Konflikten löses
    • C) Relationer stärks
    • D) Beslut tas
  11. Vilken av följande är en metod för att förhindra konflikter?
    • A) Att överdriva meningen
    • B) Att ha klara och tydliga kommunikationslinjer
    • C) Att fokusera på negativa aspekter
    • D) Att avbryta andra
  12. Vad kan vara en nackdel med dominerande strategi i konflikthantering?
    • A) Klargörande av åsikter
    • B) Långsiktig samarbete kan skadas
    • C) Ingen nytta för varken part
    • D) Att vinna konflikt
  13. Vad ska man undvika för att vara en effektiv lyssnare?
    • A) Göra anteckningar
    • B) Att avbryta den som pratar
    • C) Ställa frågor
    • D) Bekräfta med nickar
  14. Vad är en nyckelaspekt av en framgångsrik diskussion för att lösa en konflikt?
    • A) Att alternativen tystas ned
    • B) Öppenhet för flera perspektiv
    • C) Att fokusera på individuella misslyckanden
    • D) Att unvika förslag

Resonerande frågor

  1. Beskriv en personlig erfarenhet där du har hanterat en konflikt. Vilka strategier använde du och hur fungerade de?

    Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sin egen erfarenhet och koppla den till teoretiska begrepp.
  2. Hur kan aktivt lyssnande förändra utfallet av en konflikt?

    Denna fråga syftar till att uppmuntra djupgående reflektionsförmåga och förståelse för kommunikationens roll.
  3. Vilka utmaningar möter man ofta när man försöker tillämpa konflikthanteringsstrategier?

    Genom denna fråga kan eleverna utforska och diskutera hinder i praktiken, vilket visar deras analytiska förmåga.
  4. Diskutera skillnaderna mellan olika strategier för konflikthantering och när det kan vara lämpligt att använda var och en.

    Denna fråga uppmuntrar en djupgående analys av strategier och deras respektive villkor.
  5. På vilket sätt kan kunskap om konflikthantering påverka dina relationer i både privata och professionella sammanhang?

    Denna fråga hjälper eleverna att se bredare konsekvenser av deras lärande och tillämpning av teorier.
  6. Reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka konflikthantering.

    Genom denna fråga kan eleverna undersöka komplexiteten i kommunikationen över kulturella gränser.
  7. Vilka är fördelarna och nackdelarna med att använda medling i konflikter?

    Frågan syftar till att utvärdera resurser och implikationer bakom medling som konfliktlösningsmetod.
  8. Hur kan man utveckla sina färdigheter i konflikthantering för att bli mer effektiv?

    Frågan uppmanar eleverna att tänka på deras personliga utveckling och tillväxt inom ämnet.

Bedömning

Provet bedöms utifrån antalet poäng från både faktafrågor och de resonerande frågorna:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

×