En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Kommunikation – Feedback och Kommunikation

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Kommunikation

Tema: Feedback och Kommunikation


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för feedbackens roll i kommunikationen, samt deras förmåga att ge och ta emot feedback på ett konstruktivt sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Feedback som en central del av kommunikationen. Centralt innehåll inkluderar olika typer av feedback, hur man ger och tar emot feedback effektivt, samt hur feedback kan användas för att främja personlig och professionell utveckling.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna ge och ta emot konstruktiv feedback i olika kommunikationssituationer och reflektera över hur feedback påverkar relationer och utveckling.


Prov

Faktafrågor

1. Vad är feedback?

A) En typ av kritik

B) En bekräftelse av tankar

C) En respons på information

D) En kommunikationsmetod

2. Vilken metod kallas för att kombinera positiv och konstruktiv feedback?

A) Pekmetoden

B) Sandwichmetoden

C) Målmetoden

D) Diskussionsmetoden

3. Vad innebär “SPEC”-modellen?

A) Sammanställning, Positiv, Effektiv, Konstruktiv

B) Specifik, Positiv, Effektiv, Konstruktiv

C) Sammanhängande, Precis, Effektiv, Konstruktiv

D) Specifik, Positiv, Etisk, Konstruktiv

4. Vad är en viktig aspekt av att ge feedback?

A) Att vara specifik

B) Att vara allmän

C) Att vara snabbt

D) Att vara otydlig

5. Vilken typ av feedback hjälper till att bygga relationer?

A) Negativ feedback

B) Positiv feedback

C) Konstruktiv feedback

D) Ingen feedback

6. Vad är syftet med att ge konstruktiv feedback?

A) Att kritisera

B) Att hjälpa till att förbättra

C) Att få någon att må dåligt

D) Att undvika konfrontation

7. När är det bäst att ge feedback?

A) Direkt efter händelsen

B) Vid ett senare tillfälle i lugn och ro

C) Aldrig ge feedback

D) Endast vid stora missteg

8. Vilket av följande är ett exempel på positiv feedback?

A) “Det var okej, men du kan göra bättre.”

B) “Jag gillade din presentation.”

C) “Din idé var verkligen bra!”

D) “Du behöver förbättra din teknik.”

9. Hur kan feedback påverka en persons prestationer?

A) Genom att skapa osäkerhet

B) Genom att motivera och förstärka lärande

C) Genom att öka stress

D) Genom att hämma kommunikationen

10. Vad innebär att ta emot feedback?

A) Att lyssna och reflektera över den

B) Att avvisa den

C) Att alltid bli arg

D) Att ge tillbaka feedback om feedbacken

11. Vilken typ av feedback kan vara skadlig?

A) Konstruktiv feedback

B) Positiv feedback

C) Negativ feedback utan konstruktivitet

D) Ingen feedback

12. Vad kan man göra för att förbättra sin feedback-förmåga?

A) Öva att ge och ta emot feedback

B) Undvika feedback

C) Lyssna mindre på feedback

D) Vara defensiv när man får feedback

13. Vad är viktigt att tänka på när man ger feedback till någon?

A) Att vara spontan

B) Att vara ärlig men omtänksam

C) Att vara hård

D) Att undvika ljus i samtalet

14. Hur kan feedback hjälpa en person att utvecklas?

A) Genom att ge insikter om brister och styrkor

B) Genom att ge förtroende

C) Genom att skapa stress

D) Genom att ge mer arbete

15. När är feedback mest effektiv?

A) När den ges i allmänhet

B) När den ges direkt och med specifika exempel

C) När den ges halvhjärtat

D) När den ges oregelbundet

Resonerande frågor

1. Diskutera hur feedback kan påverka en arbetsplatskultur.

Syftet med frågan är att få eleverna att reflektera över feedbackens effekt på hela organisationer och team.

2. Ge exempel på hur feedback kan användas för personlig utveckling.

Frågan ger eleverna möjlighet att tänka på sin egen tillväxt och hur feedback kan vara en del av den.

3. Hur skillnader i personlighet kan påverka hur feedback ges och tas emot?

Denna fråga kräver en djupare reflektion och förståelse för interpersonella relationer.

4. Resonera kring hur kulturella skillnader kan påverka synen på feedback.

Frågan ger eleverna utrymme för att utforska ämnets komplexitet och mångfald.

5. Reflektera över vikten av tid och plats när man ger feedback.

Eleverna kan diskutera hur sammanhang kan påverka mottagandet av feedback.

6. Hur kan feedback bli en del av lärandeprocessen?

Detta ger eleverna möjlighet att överväga feedbackens roll i utbildning och lärande.

7. Vilka utmaningar finns det när det kommer till att ge och ta emot feedback?

Denna fråga kan leda till en diskussion om hinder och möjligheter, och stödja djupare tankar.

8. Vilka strategier kan man använda för att ge feedback som är lättare att ta emot?

Eleverna kan erbjuda sina egna insikter och idéer på hur feedback kan förbättras.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor ger totalt 10 poäng, där varje svar bedöms med upp till 2 poäng beroende på djup och insikt.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.