Prov
Årskurs: 3
Ämne: Slöjd
Tema: Gör en miljövänlig produkt
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att skapa miljövänliga produkter genom återvunna material, samt att reflektera över sina val och processer i slöjd. Provets innehåll kopplar till centrala begrepp om hållbar utveckling och kreativitet i slöjd.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen ska eleverna lära sig om hållbar utveckling och hur man genom slöjd kan skapa produkter som är miljövänliga. Eleverna ska också få träna på att använda olika material och tekniker för att skapa nya saker. Fokus ligger på att förstå hur skapande med återvunna material kan bidra till en mer hållbar framtid.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda och välja material på ett säkert och ändamålsenligt sätt. De ska kunna följa enkla skisser och arbetsbeskrivningar, samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat med en medvetenhet om miljöpåverkan och hållbarhet.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär en miljövänlig produkt?
- A) En produkt som är billig
- B) En produkt som kan säljas
- C) En produkt som produceras av miljövänliga material
- D) En produkt som är gjord av återvunna material
2. Vilket av följande material anses vara återvunnet?
- A) Ny plast
- B) Glasflaskor som har samlats in
- C) Tyger som köps i affären
- D) Pappersark från en bok
3. Varför är det viktigt att tänka på miljön när man skapar?
- A) För att få bättre betyg
- B) För att skydda planeten och minska avfall
- C) För att det ser snyggt ut
- D) För att kunna sälja produkterna
4. Vilken teknik kan användas för att skapa produkter av återvunna material?
- A) Lijning och limning
- B) Siloing
- C) Sprutning
- D) Måla med färg
5. Vad är en bra källa för idéer till miljövänliga produkter?
- A) Att kopiera andra
- B) Att observera och tänka kreativt
- C) Att fråga läraren
- D) Att använda gamla böcker
6. Vilket av följande beskriver bäst reflektion i slöjd?
- A) Att klippa och klistra
- B) Att tänka på vad som gick bra och vad som kan förbättras
- C) Att rita fler skisser
- D) Att prata med vänner
7. Vad är ett exempel på en hållbar produkt?
- A) En kasse sydd av gamla kläder
- B) En ny plastkasse
- C) En frisbee av metall
- D) En blompott av keramik
8. Vilken roll har kreativitet vid skapande av miljövänliga produkter?
- A) Den är inte viktig
- B) Den hjälper till att hitta nya användningar för material
- C) Den får oss att arbeta slarvigt
- D) Den gör processen längre
9. Vad kan man göra för att minska avfall under skapandeprocessen?
- A) Återanvända material
- B) Köpa mer material
- C) Slänga allt skräp
- D) Använda nya produkter
10. Hur kan man involvera andra i sitt skapande av miljövänliga produkter?
- A) Genom att arbeta ensam
- B) Genom samarbeten och idéutbyte
- C) Genom att begränsa diskussioner
- D) Genom att följa bara en plan
11. Vad bör man tänka på när man väljer material för en miljövänlig produkt?
- A) Att materialet är hållbart och återvunnet
- B) Att materialet ser bra ut
- C) Att materialet är dyrt
- D) Att materialet alltid är nytt
12. Vilket av följande alternativ är ett mål för att skapa en miljövänlig produkt?
- A) Att göra det billigast möjligt
- B) Att skapa något som är hållbart och användbart
- C) Att få så mycket beröm som möjligt
- D) Att arbeta snabbt
13. Hur kan återvunnet material bidra till skapandet av produkter?
- A) Det ger möjlighet till kreativitet och hållbarhet
- B) Det gör produkten dyrare
- C) Det är oftast svårare att arbeta med
- D) Det kräver mycket tid
14. Vad representerar hållbar utveckling?
- A) Att skapa kul produkter
- B) Att förstöra miljön
- C) Att ta hand om miljön för kommande generationer
- D) Att konsumera mer
15. Vad kan man göra med sina miljövänliga skapelser efteråt?
- A) Visa upp dem och inspirera andra
- B) Göra sig av med dem
- C) Låta dem stå i ett hörn
- D) Använda dem bara själv
Resonerande frågor
1. Varför tycker du att det är viktigt att använda återvunna material i skapande?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att uttrycka sin förståelse för hållbarhet och miljöfrågor.
2. Hur reflekterade du över din skapandeprocess och vad lärde du dig?
Genom reflektion kan eleverna visa djupare insikter och förbättringar.
3. Beskriv en utmaning du stötte på när du skapade din produkt och hur du löste den.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt och visa problemlösningsförmåga.
4. Hur kan din produkt bidra till en mer hållbar framtid?
Eleverna får här möjlighet att koppla sina skapelser till större miljöfrågor.
5. Vilka material valde du och varför? Hur bidrar de till hållbarheten?
Syftet är att se hur väl eleverna kan motivera sina materialval.
6. Diskutera hur du kan inspirera andra att skapa miljövänliga produkter.
Denna fråga syftar till att uppmuntra till medvetenhet och ledarskap bland eleverna.
7. Vad skulle du göra annorlunda om du fick skapa en ny produkt?
Genom denna fråga kan eleverna visa på lärande och utveckling över tid.
8. Reflektera över hur grupparbetet (eller arbetet med andra) påverkade din skapelse.
Denna fråga ger elever möjlighet att förstå samarbetets betydelse i skapande.
Bedömning
Faktafrågor: Varje fråga rätt ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng, totalt 16 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).