Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Slöjd – Traditionellt hantverk

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Slöjd

Tema: Traditionellt hantverk

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för traditionellt hantverk samt deras förmåga att använda traditionella tekniker i skapande. Provets utformning syftar till att stimulera reflektion över hantverkets betydelse i vår kultur och dess historia.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 1-3 ska eleverna lära sig om olika traditionella hantverk och tekniker kopplade till slöjd. De ska få möjlighet att utforska hantverkets historia, lära sig om kulturella uttryck och använda traditionella tekniker i sitt eget skapande. Fokus ligger på att värdera och bevara vårt kulturarv.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda och välja material och verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. De ska kunna följa enkla skisser och arbetsbeskrivningar samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat. Eleverna ska även visa förståelse för betydelsen av traditionellt hantverk i vår kultur.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder traditionellt hantverk?
    • A) Hantverk som är modernt och digitalt
    • B) Hantverk som har använts i kulturer under lång tid
    • C) Hantverk som är dyrt
    • D) Hantverk som görs av maskiner
  2. Nämn en traditionell hantverksteknik.
    • A) Vävning
    • B) Programmmering
    • C) Skulptering med plast
    • D) Fotografi
  3. Vilken av följande är ett exempel på traditonellt hantverk?
    • A) Digital konst
    • B) Keramik
    • C) Datorprogrammering
    • D) Kalligrafi med dator
  4. Vilket syfte har traditionella hantverk?
    • A) Att vara trendigt
    • B) Att bevara kulturarv
    • C) Att säljas dyrt
    • D) Att vara lätt att göra
  5. Hur länge har traditionellt hantverk funnits?
    • A) I hundratals eller tusentals år
    • B) I några få år
    • C) Sedan 2000-talet
    • D) Endast i vår generation
  6. Vad är viktigast när man använder hantverksverktyg?
    • A) Att jobba snabbt
    • B) Att använda dem på ett säkert sätt
    • C) Att använda dem en gång
    • D) Att låna dem till andra
  7. Vad innebär det att följa en arbetsbeskrivning?
    • A) Att skapa utan instruktioner
    • B) Att göra något annorlunda än beskrivet
    • C) Att följa steg-för-steg-anvisningar
    • D) Att bara fråga andra
  8. Vilken typ av hantverk kan man göra med textilier?
    • A) Konstruera möbler
    • B) Vävning
    • C) Måla tavlor
    • D) Smeta kletiga saker
  9. Vad innebär det att värdera kulturarv?
    • A) Att förstå och respekt för vårt förflutna
    • B) Att glömma det gamla
    • C) Att förstöra gamla föremål
    • D) Att bara tänka på nuet
  10. Vilken fördel finns det med att lära sig traditionellt hantverk?
    • A) Det är alltid lätt
    • B) Man kan bevara kunskap för framtiden
    • C) Det kostar mycket pengar
    • D) Det är bara en hobby

Resonerande frågor

  1. Varför är det viktigt att bevara traditionella hantverk i dagens samhälle?

    (Syftet är att se elevernas reflektion och insikt i kulturarvets betydelse)
  2. Hur kan man kombinera traditionella hantverk med moderna tekniker?

    (Syftet är att låta eleverna visa kreativitet och innovativa tankar)
  3. Vilka känslor kan uppstå när man arbetar med traditionella tekniker och varför?

    (Syftet är att analysera elevernas personliga upplevelser och reflektioner)
  4. Ge exempel på en traditionell hantverksteknik och diskutera dess historia.

    (Syftet är att testa deras kunskaper om specifika tekniker och dess kulturella kontext)
  5. Jämför traditionella hantverk med moderna hantverk, vad ser du för skillnader och likheter?

    (Syftet är att utvärdera elevernas analytiska förmåga)
  6. Hur kan traditionellt hantverk främja gemenskap i samhället?

    (Syftet är att låta eleverna tänka på samhällets sociala aspekter)
  7. Beskriv en personlig upplevelse av att göra ett hantverk och vad det betydde för dig.

    (Syftet är att få eleverna att se värdet av sina egna erfarenheter)
  8. Vad lärde du dig om dig själv genom att arbeta med traditionellt hantverk?

    (Syftet är att uppmuntra självrannsakan och reflektion)

Bedömning

Provets poängfördelning är följande:

  • Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, varje fråga ger 1 poäng.
  • Resonerande frågor ger maximalt 8 poäng, varje fråga ger 1 poäng.

Poängkrav:

  • E: Minst 8 poäng totalt
  • C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp