En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Slöjd – Moderna tolkningar av traditionellt hantverk

Lektionsplanering i Slöjd

Årskurs: 4

Ämne: Slöjd

Tema: Moderna tolkningar av traditionellt hantverk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig om tekniker och metoder inom slöjd, med fokus på hur traditionella hantverk kan omtolkas och utvecklas. Eleverna ska få möjlighet att experimentera med olika material och verktyg, och att diskutera hur kultur och historia påverkar skapande. Utöver det ska de förstå värdet av att blanda tradition med innovation.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda och välja material på ett säkert och ändamålsenligt sätt. De ska kunna följa arbetsbeskrivningar och skisser, samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat. Eleverna ska också kunna diskutera hur traditionella tekniker kan moderniseras och utvecklas i sitt eget skapande.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till moderna tolkningar av hantverk (10 min)

  • Förklara vad som menas med moderna tolkningar av traditionellt hantverk.
  • Ge exempel på hur aktuella designers blandar traditionella tekniker med nya idéer och material.
  • Diskutera vad kreativitet innebär i syfte att återskapa traditionella hantverk.

Genomgång av val av material och teknik (10 min)

  • Låt eleverna välja ett traditionellt hantverk som de vill omtolka.
  • Diskutera hur olika material kan påverka skapelsen och uppmuntra alternativa val.
  • Presentera exempel på moderna material som kan användas i hantverket.

Skapande av egna projekt (20 min)

  • Eleverna börjar arbeta på att skapa sina moderna tolkningar av sitt valda hantverk.
  • Ge vägledning under arbetet och uppmuntra till kreativ problemlösning.
  • Påminn eleverna om att dokumentera sin process med skisser och anteckningar.

Presentation och reflektion (10 min)

  • Eleverna får möjlighet att presentera sina skapelser och beskriva hur de har fått sin inspiration.
  • Diskutera vad eleverna lärt sig om att blanda traditionellt hantverk med moderna inslag.
  • Reflektera över hur hantverk kan förändras över tid.

Aktivitet

Eleverna kommer att skapa en produkt som är en modern tolkning av ett traditionellt hantverk. Det kan vara allt från en vävd produkt med nya material eller en snidad figur med oväntade inslag. Varje elev eller grupp kommer att presentera sina skapelser för klassen. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad menas med moderna tolkningar av traditionellt hantverk?
    Svar: Att använda traditionella tekniker med nya idéer och material.
  • Kan du ge ett exempel på ett traditionellt hantverk som du vill omtolka?
    Svar: Vävt broderi.
  • Hur kände du dig under skapandeprocessen?
    Svar: Utmanande/kreativ/spännande.
  • Vad har du lärt dig om materialvalet?
    Svar: Material kan helt förändra resultatet.
  • Vilken del av ditt projekt är du mest stolt över?
    Svar: Mittenstycket/jag utforskade nya idéer.

×