En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Slöjd – Den kreativa processen i grupparbete

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 4

Ämne: Slöjd

Tema: Den kreativa processen i grupparbete

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig hur man arbetar effektivt i grupp för att skapa projekt. Fokus ligger på samarbete, kommunikation och att integrera olika idéer i skapandeprocessen. Eleverna ska också få träna på att ge och ta emot feedback, samt reflektera över sin gemensamma arbetsprocess.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna planera och genomföra slöjdprojekt i grupp och på ett säkert samt ändamålsenligt sätt använda material och verktyg. De ska kunna kommunicera tydligt, ge konstruktiv feedback och reflektera över den gemensamma arbetsprocessen och de resultat de uppnått.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till grupparbete (10 min)

  • Diskutera vad som är viktigt när man arbetar i grupp, såsom kommunikation och samarbete.
  • Gå igenom olika roller som kan finnas i en grupp och hur man kan dra nytta av varandras styrkor.
  • Betona vikten av att lyssna och respektera andras idéer.

Planering av gruppprojekt (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem tid att brainstorma idéer för sitt slöjdprojekt.
  • Grupperna ska diskutera vilka material de vill använda och dela upp arbetsuppgifterna.
  • Ge stöd och hjälp under planeringsfasen.

Genomförande av projektet (20 min)

  • Eleverna arbetar i sina grupper för att skapa sina gemensamma produkter baserat på sina idéer.
  • Cirkulera och ge feedback under arbetets gång.
  • Uppmuntra eleverna att kommunicera och samarbeta för att lösa eventuella problem.

Utvärdering och reflektion av grupparbetet (10 min)

  • Låt varje grupp presentera sina skapelser och berätta om sin arbetsprocess.
  • Diskutera vad de har lärt sig om samarbete och hur de har löst utmaningar tillsammans.
  • Reflektera över hur det var att arbeta i grupp och vad de skulle göra annorlunda i framtiden.

Aktivitet

Eleverna kommer att skapa ett gemensamt slöjdprojekt i grupper, som kan vara allt från en inredningsdetalj, ett spel eller ett konstverk. Varje grupp får presentera sitt arbete för klassen och diskutera sina erfarenheter av samarbete. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad tyckte du var viktigt när ni arbetade i grupp?
  • Svar: Att lyssna på varandra, ge feedback.
  • Nämn en utmaning ni stötte på i gruppen.
  • Svar: Att komma överens om idéer, dela uppgifter.
  • Hur kände du att ni samarbetade?
  • Svar: Bra, utmanande, spännande.
  • Vad skulle du göra annorlunda nästa gång i ett grupparbete?
  • Svar: Försöka organisera bättre, involvera alla mer.
  • Vad lärde du dig av den här lektionen?

M.v.h. Isak Skogstad