En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Slöjd – Hållbarhet i praktiska lösningar

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Slöjd

Tema: Hållbarhet i praktiska lösningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hållbarhet inom slöjd, samt deras förmåga att planera och genomföra praktiska projekt med miljövänliga material och metoder.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig om hur man kan göra praktiska och funktionella produkter mer hållbara. Fokus ligger på att välja rätt material och metoder för att skapa produkter som är snälla mot miljön. Eleverna ska också reflektera över hur deras val av material påverkar produktens livslängd och dess inverkan på miljön.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna planera och genomföra ett slöjdprojekt med hållbara material. De ska kunna reflektera över sin skapandeprocess och göra medvetna val för att skapa mer miljövänliga och funktionella produkter. Eleverna ska också kunna diskutera hållbarhetens betydelse i samhället och i sitt eget skapande.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande material är mer hållbart att använda i slöjd?
    • A) Plast
    • B) Metaller
    • C) **Återvunnet papper**
    • D) Styrofoam

  2. Vilken metod kan bidra till att göra en produkt mer hållbar?
    • A) Använda engångsmaterial
    • B) **Välja lokala material**
    • C) Använda kemikalier för ytbehandling
    • D) Köpa färdiga produkter

  3. Hur påverkar valet av material produktens livslängd?
    • A) Det har ingen betydelse
    • B) **Det kan förlänga eller förkorta livslängden**
    • C) Endast valet av design spelar roll
    • D) Materialvalet är irrelevant

  4. Vad betyder begreppet “hållbarhet” i slöjd?
    • A) Att göra saker snabbt
    • B) **Att tänka på miljön och långvarig användning**
    • C) Att följa trender
    • D) Att använda dyra material

  5. Vilken produkt kan inte göras mer hållbar?
    • A) En kasse av tyg
    • B) **En engångstallrik av plast**
    • C) En trälek
    • D) En låda av återvunnet material

  6. Vilken typ av textil är mest miljövänlig?
    • A) Syntetisk textil
    • B) **Ekologisk bomull**
    • C) Polyester
    • D) Akryl

  7. Vilken av följande är ett exempel på återvunna material?
    • A) Ny plast
    • B) **Tidningar som har lästs**
    • C) Oåtervunna tygbitar
    • D) Kartong utan tryck

  8. Vad är viktigt att tänka på vid design av hållbara produkter?
    • A) **Materialval och livslängd**
    • B) Endast priset
    • C) Estetiska aspekter
    • D) Lyxbehov

  9. Vilken aspekt är inte en del av hållbarhet?
    • A) **Att öka konsumtion**
    • B) Att spara resurser
    • C) Att minska avfall
    • D) Att välja hållbara metoder

  10. Varför är det bra att använda mycket olika material i ett projekt?
    • A) **För att öka mångfald och hållbarhet**
    • B) För att det ser coolt ut
    • C) Så att projektet blir komplicerat
    • D) För att kunna använda resterna

  11. Vilken metod är bäst för att skapa hållbara produkter?
    • A) **Planera innan arbete**
    • B) Arbeta utan plan
    • C) Använda gamble metoder
    • D) Snabbt avsluta projekt

  12. Hur kan återvinning påverka miljön?
    • A) **Det kan minska avfall och spara resurser**
    • B) Det har ingen effekt
    • C) Endast negativt
    • D) Det kostar mer

  13. Vad är en viktig del av slöjdprocessen?
    • A) **Reflektion över val av material**
    • B) Att bara följa instruktioner
    • C) Att arbeta i tystnad
    • D) Att avsluta snabbt

  14. Vilken av följande produktioner är inte miljövänlig?
    • A) Förvaring av grovsopor
    • B) **En plastflaska**
    • C) Värdeskåp av trä
    • D) En korg av återvunna material

  15. Vad innebär att “designa för disassembly”?
    • A) **Att göra produkten enkel att reparera och återvinna**
    • B) Att skapa långvariga produkter
    • C) Att bara tänka på design
    • D) Att undvika allt material

Resonerande frågor

  1. Reflektera över hur valet av material kan påverka miljön i stort.
  2. Syftet är att låta eleverna visa sin förståelse för miljöpåverkan av olika material.

  3. Diskutera hur ett hållbart val i ett slöjdprojekt kan inspirera andra.
  4. Eleverna får möjlighet att visa hur deras arbete kan ha en positiv inverkan på andra.

  5. Kan du ge exempel på hur återvinning kan skapa nya möjligheter inom slöjd?
  6. Eleverna får tänka kreativt kring återvinning och dess fördelar.

  7. Hur kan hållbarhet påverka ekonomi, både när vi köper och skapar produkter?
  8. Här får eleverna visa sin förmåga att analysera hållbarhet i relation till ekonomi.

  9. Vilka utmaningar kan uppstå när vi försöker skapa hållbara produkter?
  10. Eleverna får diskutera problem och hinder i hållbarhetsarbetet.

  11. Hur kan dina val i slöjdprojektet påverka andra kring dig?
  12. Denna fråga hjälper elever att reflektera över sitt ansvar och inflytande.

  13. Vad skulle du kunna göra annorlunda i framtida projekt för att öka hållbarheten?
  14. Här kan eleverna visa sin förmåga till självutvärdering och förbättring.

  15. Diskutera vikten av att integrera hållbarhet i skolans slöjdämnen.
  16. Syftet är att få dem att reflektera över ämnets relevans och betydelse.

Bedömning

Faktafrågor ges 1 poäng vardera. Resonerande frågor ges 3 poäng vardera.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×