Lektionsplanering för Träslöjd
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Träslöjd
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Under lektionen i träslöjd ska eleverna få möjlighet att arbeta med olika träslag och verktyg. De ska lära sig grundläggande tekniker för att bearbeta trä, inklusive sågning, slipning och limning. Lektionen syftar också till att stimulera kreativitet och problemlösning genom att eleverna ska utforma och skapa sina egna träprodukter.
Kunskapskrav
Eleven kan planera och genomföra ett enklare slöjdarbete i trä, samt använda de enklare redskapen och teknikerna på ett säkert och funktionellt sätt. Eleven kan också föra enkla resonemang om val av material och färdiga produkter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till träslöjd (10 min)
- Presentera lektionens mål och fördelarna med att arbeta med trä.
- Visa exempel på olika träprojekt (t.ex. bänkar, leksaker, förvaringslådor).
- Diskutera säkerhetsregler vid användning av verktyg i träslöjd.
Grunder i verktyg och material (10 min)
- Gå igenom vilka verktyg som kommer att användas (såg, hyvel, slipmaskin).
- Berätta om olika träslag och deras egenskaper.
- Diskutera vikten av att välja rätt verktyg för rätt uppgift.
Demonstration av tekniker (15 min)
- Visa hur man korrekt sågar och slipar trä.
- Demonstrera hur man använder lim på ett effektivt sätt.
- Förklara vikten av att mäta och planera innan man påbörjar arbetet.
Praktiskt arbete (15 min)
- Eleverna påbörjar sina träprojekt utifrån sina egna skisser och planer.
- Läraren ger stöd och feedback när eleverna arbetar.
- Eleverna får samarbeta i par för att hjälpa varandra med projektet.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att designa och skapa en enkel träprodukt, exempelvis en nyckelhållare eller en liten bänk. De ska använda de tekniker och verktyg som demonstrerats under lektionen. Om du vill ha en detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vilken teknik använde du mest idag? Svar: Elevernas egna reflektioner.
- På vilket sätt kan trä vara ett bra material att arbeta med? Svar: Elevernas egna svar.
- Vad var den största utmaningen i ditt projekt? Svar: Elevernas egna reflektioner.
- Kan du nämna något du lärt dig om säkerheten i träslöjd? Svar: Elevernas egna uppfattningar.
- Vad skulle du vilja lära dig mer om i träslöjd? Svar: Elevernas egna svar.
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att rita en skiss av en träprodukt de skulle vilja skapa i framtiden och skriva en kort beskrivning av vilket träslag och verktyg de skulle behöva. Denna hemuppgift kan också fungera som en kompletteringsuppgift för elever som varit borta. Om du vill ha en färdig hemuppgift baserat på detta förslag, skriv “Hemuppgift”.
Citat
“Att arbeta med händerna är att lära sig att tänka med dem.” – J. Henri Fabre (1911). Citatet illustrerar hur praktiskt arbete, som träslöjd, låter oss kombinera kreativitet och logik, avgörande i skapandeprocessen.
Nästa lektion
I nästa lektion kan fokus ligga på att avsluta och presentera sina träprojekt.