Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Presentation av träprojekten
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att presentera sina träprojekt, reflektera över arbetsprocessen samt ge och ta emot feedback. Provets utformning ska främja elevernas förståelse för presentationsteknik och vikten av konstruktiv kritik.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion ska eleverna få möjlighet att presentera sina slutprojekt i träslöjd. Under presentationen får de reflektera över sina arbeten och de val de gjort under skapandeprocessen. Eleverna kommer också att lära sig att ge och ta emot konstruktiv feedback.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för sitt arbete och sina tankar kring materialval och gestaltning. Eleven kan också föra enkla resonemang om funktion och form i sina alster och kan ge omdömen om andras arbeten.
Prov
Faktafrågor
- Vad är syftet med att presentera sitt slöjdprojekt?
- A) Att få beröm
- B) Att marknadsföra produkten
- C) Att reflektera över arbetsprocessen
- D) Att visa föräldrarna
- Vilken del av en presentation är viktig för att fånga lyssnarnas intresse i början?
- A) Avslutningen
- B) Inledningen
- C) Huvudsakligt innehåll
- D) Sammanfattningen
- Vad innebär konstruktiv feedback?
- A) Att ge förslag på förbättringar
- B) Att bara ge beröm
- C) Att vara negativ
- D) Att ignorera presentationen
- Vilken teknik är bra att använda under en presentation?
- A) Att läsa direkt från papper
- B) Ögonkontakt med publiken
- C) Att prata tyst
- D) Att undvika frågor
- Vad kan hjälpa en att hantera nervositet under en presentation?
- A) Ignorera känslorna
- B) Öva i förväg
- C) Skippa presentationen
- D) Tala snabbt
- Vilka frågor bör ställas efter en presentation?
- A) Frågor om familj
- B) Frågor om arbetet och valet av material
- C) Frågor om skolan
- D) Ingen fråga
- Vad bör man göra om man ger feedback?
- A) Vara oärlig
- B) Vara konstruktiv och konkret
- C) Bara ge kritik
- D) Inte ge någon feedback
- Varför är reflektion viktigt efter en presentation?
- A) För att klaga på andra
- B) För att förbättra sig själv till nästa gång
- C) För att få betyg
- D) För att slippa göra mer arbete
- Vad ska man tänka på när man ger omdömen om andras arbeten?
- A) Att bara säga något positivt
- B) Att ge ärlig, konstruktiv kritik
- C) Att vara negativ
- D) Att inte säga något alls
- Vilken känsla är vanlig när man presenterar?
- A) Lugnt
- B) Tråkigt
- C) Nervositet
- D) Ointressant
- Vad innebär det att sätta upp mål?
- A) Att planera otydligt
- B) Att lyssna på andra
- C) Att ha en riktning för framtida arbete
- D) Att ge upp
- Vad kan vara en fördel med att samarbeta med andra i slöjd?
- A) Att lära sig av varandra
- B) Att konkurrera
- C) Att arbeta ensam
- D) Att bara få egen tid
- Hur kan man förbättra sina presentationsfärdigheter?
- A) Att sluta öva
- B) Att öva och ta emot feedback
- C) Att prata snabbt
- D) Att alltid vara ensam
- Vad är ett viktigt verktyg när man presenterar?
- A) Papper utan innehåll
- B) Sin skapelse eller hjälpmedel
- C) Ingen hjälp
- D) Att bara prata
- Vilken information kan man ge sig själv för att förbereda sig inför en presentation?
- A) Vad kan jag förbättra?
- B) Vad tänker jag göra?
- C) Vad vill jag absolut inte göra?
- D) Jag behöver inte förbereda mig
- Vad innebär deltagande i feedbackprocessen?
- A) Att bara lyssna
- B) Att ge och ta emot konstruktion på ett respektfullt sätt
- C) Att inte stå med i diskussionen
- D) Att stänga av
Resonerande frågor
- Hur kan konstruktiv feedback påverka din utveckling som slöjdare?
Syftet är att få eleverna att reflektera över hur feedback kan leda till förbättringar och lärande inom slöjd. - Berätta om en utmaning du stötte på under din presentationsprocess och hur du övervann den.
Här uppmanas eleverna att tänka kritiskt och personligt kring sina upplevelser. - Hur skulle du kunna tillämpa lärdomar från denna presentation i framtida projekt?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka framåt och använda sina erfarenheter praktiskt. - På vilket sätt kan samarbete med andra i slöjdprojekt styrka inlärningen?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka kring grupplärande och sociala interaktioner. - Resonera kring hur du kan förbättra din presentationsteknik till nästa gång.
Här ges elever möjlighet att formulera en handlingsplan för framtiden. - Diskutera värdet av att ge feedback till sina klasskamrater.
Frågan syftar till att etablera en djupare förståelse för feedbackens roll i lärande. - Vilka aspekter av din träprodukt skulle du vilja utveckla mer i framtiden?
Eleverna kan diskutera sina framtidsplaner för sina skapelser och kunnande. - Hur kan det du lärt dig i denna lektion påverka andra områden i ditt liv?
Denna fråga kopplar slöjdens lärdomar till bredare livserfarenheter och applicerbarhet.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. För att nå betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).