Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Grönt slöjd – Naturmaterial
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för naturmaterial, deras egenskaper och användning i slöjd, samt att främja medvetenhet om hållbarhet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med naturmaterial och lära sig hur man kan använda dessa i sina skapelser.”
Kunskapskrav
Eleven kan planera och genomföra enklare slöjdprojekt där naturmaterial används. De har även förmåga att resonera kring val av material, funktion och estetik.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett exempel på ett naturmaterial?
A) Plast
B) **Trä**
C) Metallsort
D) Papper
2. Vad är en vanlig teknik som används när man arbetar med halm?
A) Måla
B) **Flätning**
C) Klippa
D) Seta ihop
3. Vilket material kan du inte använda för att skapa en korg?
A) **Sten**
B) Grenar
C) Halm
D) Blad
4. Vilken egenskap är viktig när man väljer naturmaterial?
A) **Hållbarhet**
B) Färg
C) Vikt
D) Kostnad
5. Vad syftar hållbarhet till i samband med slöjd?
A) Använda dyra material
B) **Använda resurser som kan återvinnas eller är förnybara**
C) Göra snabba projekt
D) Att använda så många material som möjligt
6. Vilket av följande är en fördel med att använda naturmaterial?
A) **De är oftast lättillgängliga och miljövänliga**
B) De är billigare än syntetiska material
C) De har alltid enhetliga mönster
D) De kräver inga verktyg
7. Vad är viktigt att tänka på under skapandeprocessen?
A) Att bara följa instruktioner
B) **Att tänka på design och funktion**
C) Att arbeta ensam
D) Att endast välja det billigaste materialet
8. Hur kan vi främja hållbarhet i vårt slöjdarbete?
A) **Genom att återanvända material och tänka på miljön**
B) Genom att alltid använda nya material
C) Genom att köpa allt material
D) Genom att arbeta snabbt utan planering
9. Vilket naturmaterial skulle du använda för att göra en dekoration?
A) **Blad**
B) Betong
C) Textil
D) Plaster
10. Vad kan man göra med grenar?
A) **Bygga små struktur och dekorationer**
B) Använda dem bara som skärmar
C) Lägga dem i en låda
D) Måla dem i olika färger
11. Vilken av följande produkter är inte typisk för grönt slöjd?
A) Korgar
B) Skulpturer
C) **Plastig leksak**
D) Dekorationer
12. Vad är en egenskap hos blad när man arbetar med dem?
A) **De är formbara och lätta att fästa**
B) De är tunga och svåra att använda
C) De är alltid gröna
D) De går enkelt sönder
13. Vilka verktyg kan vara användbara vid arbete med naturmaterial?
A) **Saxar och limpistoler**
B) Kylskåp
C) Skruvdragare
D) Spikpistol
14. Vilket påstående om naturmaterial är korrekt?
A) De är alltid dyra att köpa
B) **De är förnybara och kan återanvändas**
C) De är svåra att hitta
D) De kan inte påverka miljön
15. Vad lärde du dig om hållbarhet under denna lektion?
A) **Att använda resurser med omsorg hjälper miljön**
B) Att hålla på med slöjd är inte viktigt
C) Hållbarhet handlar bara om kostnader
D) Det är alltid bäst att använda syntetiska material
Resonerande frågor
1. Beskriv hur valet av naturmaterial kan påverka din produkt.
Syftet är att eleverna ska visa förståelse för materialens olika egenskaper och påverkan på det slutgiltiga resultatet.
2. Resonera kring vikten av hållbarhet i slöjd. Varför är det viktigt att tänka på hållbarhet?
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över miljöfrågor och hur deras val kan påverka omvärlden.
3. Hur kan traditionella slöjdmaterial jämföras med naturmaterial?
Frågan syftar till att eleverna ska analyseras skillnader och likheter, vilket visar på djupare förståelse.
4. Ge exempel på hur du kan samarbeta med andra i ett slöjdprojekt. Vad kan fördelarna vara?
Det ger eleverna möjlighet att tänka på samarbete och dess positiva aspekter i kreativitet.
5. Vilka nya tekniker kan du tänka dig att använda med naturmaterial i framtida projekt?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kreativt och låta sin fantasi flöda.
6. Vad har du lärt dig om egenskaperna hos de olika naturmaterial som du använde?
Frågan ger eleverna en chans att visa förståelse för materialens specifika karaktärer.
7. Diskutera hur dina erfarenheter från detta projekt kan tillämpas i framtida slöjdprojekt.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka framåt och använda sina erfarenheter aktivt.
8. Hur kan du involvera andra i diskussioner om hållbarhet?
Denna fråga leder till reflektion över kommunikationen och påverkansmöjligheter i samhället.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt maximalt 15 poäng kan uppnås från faktafrågorna.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välgrundad resonemang ger 2 poäng. Totalt maximalt 16 poäng kan uppnås från de resonerande frågorna.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt. För betyg C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.