Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Presentation av naturprojekt
Syfte
Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att både presentera sina skapade produkter och reflektera över sina erfarenheter under skapandeprocessen. Provets mål är också att utveckla elevernas kommunikationsfärdigheter och förmåga att ge samt ta emot konstruktiv feedback.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att ge eleverna möjlighet att presentera sina skapade produkter av naturmaterial. Under presentationerna får eleverna reflektera över sin skapelseprocess och det lärande som skett under arbetets gång. Lektionen syftar till att utveckla elevernas förmåga att kommunicera och ge konstruktiv feedback.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för sitt arbete och sina tankar kring materialval och gestaltning. Eleven kan också ge och ta emot feedback på ett konstruktivt sätt.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är det viktigaste syftet med presentationerna?
A) Att visa upp sina produkter.
B) Att få feedback från lärare.
C) Att diskutera olika materialval.
D) Att reflektera över skapelseprocessen.
2. Vilken del är INTE en del av presentationsstrukturen?
A) Inledning.
B) Avslutande ord.
C) Presentation av historia.
D) Huvudinnehåll.
3. Vilket av följande är ett tips för att hålla en bra presentation?
A) Använda ett monotont röstläge.
B) Ögonkontakt med publiken.
C) Undvika att öva.
D) Prata så snabbt som möjligt.
4. När är det mest lämpligt att ge feedback under presentationerna?
A) Efter varje presentation.
B) Under presentationen.
C) Endast efter alla presentationer.
D) Inte alls.
5. Vad är viktigt att tänka på för att hantera nervositet?
A) Att inte ta det på allvar.
B) Att ignorera publiken.
C) Att öva i förväg.
D) Att undvika att prata med andra.
6. Vad syftar feedbacken på under presentationerna?
A) Konstruktiva förbättringar.
B) Att kritisera.
C) Att vara snäll.
D) Att ge rolig underhållning.
7. Vilket av följande är ett exempel på positiv feedback?
A) Du borde ha gjort bättre ifrån dig.
B) Jag gillade din användning av färger.
C) Din presentation var tråkig.
D) Du såg nervös ut.
8. Vad bör eleverna diskutera i avslutningen av sina presentationer?
A) Vad andra gjorde fel.
B) Vad de lärde sig under lektionen.
C) Hur de kunde ha undvikit misstag.
D) Att släppa sina känslor.
9. Vad är en viktig del av en presentation?
A) Att förbereda sig i god tid.
B) Att fråga andra om hjälp i sista minuten.
C) Att använda komplicerat språk.
D) Att improvisera helt.
10. Vad handlar helheten av en presentation om?
A) Att bara visa produkten.
B) Att prata länge.
C) Att förstå och förmedla sin skapelse.
D) Att engagera publiken.
11. Hur ska feedbacken ges till klasskamrater?
A) Med hård kritik.
B) Utan att ge lösningar.
C) Konstruktivt och vänligt.
D) Utan att lyssna på deras svar.
12. Vad betyder det att reflektera över sin skapelse?
A) Att tänka på vem som såg den.
B) Att överväga vad som gick bra och vad som kan förbättras.
C) Att bara vara stolt.
D) Att låta andra döma den.
13. Vad är en viktig komponent i ett bra presenterande?
A) Att hålla sig stilla.
B) Att använda kroppsspråk.
C) Att titta på sina anteckningar hela tiden.
D) Att prata så snabbt som möjligt.
14. Hur skulle en elev kunna inspirera sina klasskamrater under sin presentation?
特殊确保 A) Genom att vara entusiastisk.
B) Genom att bara läsa från pappret.
C) Genom att dela med sig av sina tankar och upplevelser.
D) Genom att vara osäker.
15. Vad kan förbättras under nästa presentation?
A) Att vara mindre nervös.
B) Att ge mer feedback.
C) Att kommunicera tydligare.
D) Att ha bättre produkter.
Resonerande frågor
1. Reflektera över din skapelseprocess. Vad lärde du dig?
Denna fråga ger möjlighet för elever att djupdyka i deras tankar kring processen.
2. Vilken feedback fick du och hur kände du kring den?
Elever får möjlighet att diskutera hur feedback påverkar deras framtida arbete.
3. Hur kan du använda det du lärt dig om presentationsteknik i andra sammanhang?
Frågan hjälper eleverna att se hur de kan applicera sin kunskap utanför lektionen.
4. Vilka utmaningar stötte du på? Hur hanterade du dem?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över sina problem och lösningar.
5. Hur kan feedbackens kvalitet påverka din lärandeprocess?
Elever får att tänka på vikten av god feedback och dess inverkan.
6. Vilken roll spelar kreativitet i slöjd?
Frågan uppmuntrar eleverna att reflektera över kreativitetens betydelse i deras arbete.
7. Diskutera hur olika material kan påverka din design.
Denna fråga kräver att eleverna tänker kritiskt kring sina materialval.
8. Hur kan du inspirera andra genom din presentation?
Elever ges möjlighet att se på sina presentationer som en möjlighet att dela och inspirera.
Bedömning
Provets faktafrågor är värda 1 poäng per rätt svar, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna är värda mellan 1-3 poäng beroende på djupet av resonemanget, vilket ger totalt 24 poäng.
För betyg:
- E: Minst 8 poäng (varav 0 från resonerande frågor).
- C: Minst 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor).
- A: Minst 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor).