Lektionsplanering: Metallslöjd
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Metallslöjd
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer eleverna att introduceras till metallslöjd, där de lär sig grundläggande tekniker för att arbeta med metall. Eleverna får kunskap om olika metaller, deras egenskaper och hur de kan formas och bearbetas. Lektionen syftar till att utveckla elevernas praktiska och kreativa förmågor genom skapande av användbara och dekorativa metallprodukter.
Kunskapskrav
Eleven kan planera och utföra enklare slöjdprojekt i metall och använda de verktyg och tekniker som krävs på ett säkert sätt. De kan också resonera kring val av material och funktion i sina skapelser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till metallslöjd (10 min)
- Presentera lektionens mål och betydelsen av att arbeta med metall.
- Visa exempel på produkter som kan skapas med metall (exempelvis skulpturer, verktyg, dekorationer).
- Diskutera säkerhetsregler och viktiga punkter att tänka på vid arbetet med metall.
Genomgång av metaller och verktyg (10 min)
- Presentera olika typer av metaller (aluminium, stål, koppar) och deras egenskaper.
- Visa upp verktyg som används i metallslöjd, såsom bultar, hammare, fil och svetsmaskin.
- Diskutera vilken typ av verktyg som används för olika typer av arbete.
Demonstration av grundtekniker (15 min)
- Visa hur man kan klippa och forma metall med hjälp av olika verktyg.
- Demonstrera hur man fäster och sammanfogar metallbitar.
- Förklara hur man slipar och polerar detaljer för att få en fin finish.
Praktiskt arbete – skapande av metallprojekt (15 min)
- Eleverna får välja ett enkelt metallprojekt att arbeta med, såsom en metallnyckelring eller en enkel skulptur.
- Läraren stöder och ger feedback under arbetet, samt uppmuntrar samarbete.
- Elevens säkerhet och teknisk utförande betonas under arbetsprocessen.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att arbeta med en enkel metallprodukt, där de får öva på att använda metallens egenskaper och tekniker som visats. De ska fokusera på design och funktion i sina skapelser.
Exit-ticket
- Vilken metall använde du i ditt projekt och varför? Svar: Elevernas egna reflektioner.
- Vad tyckte du var utmanande med att arbeta med metall? Svar: Elevernas egna svar.
- Vilka tekniker använde du mest under arbetet? Svar: Elevernas egna observationer.
- Vad lärde du dig om säkerheten i metallslöjd? Svar: Elevernas egna insikter.
- Hur tänker du att metall kan användas i framtida slöjdprojekt? Svar: Elevernas egna tankar.
Hemuppgift
Eleverna får i hemuppgift att undersöka och dokumentera tre olika metallmaterial de har mött och beskriva deras användningsområden och egenskaper. De ska skriva ner sina observationer kring hållbarhet och miljöpåverkan. Denna hemuppgift kan också fungera som en kompletteringsuppgift för elever som varit borta.
Citat
“I skapandet är ingenting omöjligt.” – Richard Bach (1977). Citatet betonar den kreativa processen och det fria tänkandet som används i metallslöjd för att skapa unika och personliga projekt.