Lektionsplanering: Presentation av metallprojekt
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Presentation av metallprojekt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion får eleverna möjlighet att presentera sina skapade metallprodukter. Under presentationerna reflekterar de över sin skapelseprocess och de kunskaper de utvecklat inom metallslöjd. Lektionen syftar till att främja kommunikativa färdigheter, självreflektion och förmågan att ge och ta emot konstruktiv kritik.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för sitt arbete och sina tankar kring materialval och utformning. De kan också ge och ta emot feedback på ett konstruktivt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationerna (10 min)
- Förklara syftet med presentationerna och vad som förväntas av eleverna.
- Gå igenom hur en bra presentation kan struktureras (inledning, presentation av arbetet, avslutning).
- Diskutera vikten av att ge och ta emot positiv och konstruktiv feedback.
Genomgång av presentationstekniker (10 min)
- Ge tips på hur man kan prata inför en grupp, som att hålla ögonkontakt och tala tydligt.
- Diskutera hur man kan använda sin metallprodukt som stöd under presentationen.
- Prata om hantering av nervositet och vikten av förberedelse och övning.
Elevpresentationer (25 min)
- Eleverna presenterar sina metallprodukter en och en för klassen.
- Efter varje presentation ges tid för frågor och feedback från klasskamrater och läraren.
- Läraren ser till att feedbacken är konstruktiv, med fokus på vad som var bra och vad som kan förbättras.
Reflektion och avslutning (5 min)
- Samla klassens reflektioner kring vad de lärt sig under lektionen och presentationerna.
- Diskutera vikten av att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter.
- Avsluta med att uppmuntra eleverna att fortsätta utveckla sina slöjdiga färdigheter och kreativa idéer.
Aktivitet
Eleverna presenterar sina metallprodukter och reflekterar över sin skapelseprocess inför klassen. De ska svara på frågor och ge feedback på sina klasskamraters presentationer.
Exit-ticket
- Vad tyckte du var det bästa med din presentation? Svar: Elevernas egna reflektioner.
- Vad lärde du dig av andras presentationer? Svar: Elevernas egna observationer.
- Vilka var de största utmaningarna under din presentation? Svar: Elevernas egna tankar.
- Hur tror du att du kan förbättra dina presentationer i framtiden? Svar: Elevernas egna insikter.
- Vad inspirerades du av under presentationerna? Svar: Elevernas egna observationer.
Hemuppgift
Eleverna får i hemuppgift att skriva en självreflektion om sin presentation och dess resultat. De ska diskutera vad som gick bra, vad de lärde sig och vad de vill förbättra till nästa gång. Denna hemuppgift kan också fungera som en kompletteringsuppgift för elever som varit borta.
Citat
“Lyssna på kritik och ta den till hjärtat även om den skär som en kniv.” – Meryl Streep (2012). Citatet belyser vikten av att ta till sig feedback för att utvecklas, något som är centralt i både slöjd och presentation.