En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Slöjd – Syslöjd

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Slöjd

Tema: Syslöjd

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och färdigheter i syslöjd, med fokus på deras förmåga att planera, genomföra samt reflektera över sitt arbete och sina val av material och tekniker.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I syslöjd skall eleverna arbeta med att planera och genomföra olika typer av syslöjdsprojekt. Det centrala innehållet omfattar materialval, arbetstekniker och redovisning av arbetsprocesser. Eleverna ska också få möjlighet att utveckla sin kreativitet och problemlösningsförmåga genom praktiskt arbete.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra enklare skapande och kommande processer i syslöjdstraditioner. Eleven kan förstå och använda de grundläggande tekniker och verktyg som finns i syfacket och visa en grundläggande förståelse för hur material kan samverka.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket material är mest lämpligt för att sy en necessär?
A. Plast
B. Tyg
C. Papper
D. Metall

2. Vad är en grundläggande teknik när man syr?
A. Att klippa ut material
B. Rakstygn
C. Färga tyget
D. Pressa sömmar

3. Vilken verktyg används för att klippa tyg?
A. Sax
B. Kniv
C. Skärare
D. Tång

4. Vad kännetecknar en bra planering för ett syslöjdsprojekt?
A. Inga idéer
B. Tydliga steg och mål
C. Många olika material
D. Ingen tidsplan

5. Vad kan du använda för att dekorera din necessär?
A. Endast nål och tråd
B. Spetsar och knappar
C. Lim och glitter
D. Häftapparat

6. Vad är syftet med en skiss innan man påbörjar sitt arbete?
A. För att slösa tid
B. För att planera designen
C. För att visa för läraren
D. För att välja material

7. Vad är en applikation inom syslöjd?
A. En dekoration sydd på tyget
B. Ett slags material
C. En specifik söm
D. Ett slags verktyg

8. Vad är viktigt att tänka på när man arbetar med verktyg?
A. Att arbeta snabbt
B. Säkerhet och teknik
C. Att vara tyst
D. Att inte be om hjälp

9. Vilken typ av tråd används oftast i syslöjd?
A. Sytråd
B. Snöre
C. Fiskelina
D. Kordel

10. Vad är en viktig del av arbetsprocessen?
A. Att slänga avfall
B. Att reflektera över lärandet
C. Att alltid fråga läraren
D. Att undvika samarbete

11. Vad gör man med material över som blivit kvar?
A. Slänger det
B. Ger bort det
C. Återanvänder det
D. Sparar det utan att använda

12. Varför är det viktigt att diskutera med sina klasskamrater under arbetet?
A. För att få nya idéer
B. För att kopiera deras arbete
C. För att få dem att arbeta för en
D. För att undvika eget tänkande

13. Vilket av följande är ett exempel på en syteknik?
A. Zigzagstygn
B. Klippa
C. Måla
D. Limma

14. Vad kan bidra till ett väl genomfört syslöjdsprojekt?
A. Bra planering och arbete
B. Att jobba ensam
C. Att gå förbi dörren
D. Att inte ha en idé

15. Vad är viktigt att tänka på när man väljer ett syprojekt?
A. Att även välja material
B. Att ha en lärarens hjälp
C. Att alltid göra det svåraste
D. Att välja något som inte går att genomföra

Resonerande frågor

1. Beskriv din designprocess för din necessär.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa sin kreativa och analytiska process.

2. Förklara varför du valde det specifika materialet.
Genom att svara på detta kan eleven ändå reflektera över sina val och förstå deras betydelse.

3. Vilken syteknik var mest utmanande och varför?
Denna fråga uppmuntrar till djupare reflektion över teknikens svårigheter och lärande.

4. Hur bidrog samarbetet med andra till din arbetsprocess?
Detta ger eleven möjligheten att reflektera över grupparbete och dess inverkan på lärandet.

5. Vilka förändringar skulle du göra om du fick möjlighet att genomföra projektet igen?
Eleven får möjlighet att tänka kritiskt över sin arbetsmetod och både styrkor och svagheter.

6. Hur kan man inspirera andra genom sitt kreativa arbete?
Genom att svara på detta kan eleven visa sin förståelse för kreativitetens roll i samarbete.

7. Diskutera hur feedback från klasskamrater kan förbättra arbetet.
Denna fråga utmanar elever att tänka på vikten av synpunkter och återkoppling.

8. Vilken roll spelar planering för framgång i syslöjd?
Eleven ges möjlighet att djupdyka i planeringsprocessens betydelse för kvaliteten av arbetet.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna kan ge totalt 12 poäng, där varje svar bedöms på kvalitet och djup i analysen.

För betyg E krävs totalt minst 8 poäng. För betyg C krävs totalt minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs totalt minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


×