Prov: Skapa modeaccessoarer

Prov

Årskurs: 6
Ämne: Slöjd
Tema: Skapa modeaccessoarer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att skapa och designa modeaccessoarer, samt deras förmåga att reflektera över sina val och teknik. Provets innehåll är direkt kopplat till det centrala innehållet och kunskapskraven för slöjdämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att utveckla sin kreativitet och förstå hur accessoarer kan komplettera och förstärka en personlig stil.

Kunskapskrav

Eleven kan planera och genomföra ett mindre slöjdprojekt där de skapar en modeaccessoar. Eleven kan också välja och använda rätt material och tekniker för att skapa en fungerande produkt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket material är vanligt att använda vid skapandet av smycken?
A) Metall
B) Papper
C) Trä
D) **Plast**

2. Vad är en viktig del av designprocessen vid skapande av modeaccessoarer?
A) Att följa en strikt mall
B) **Att skissa på sina idéer**
C) Att köpa färdiga produkter
D) Att undvika kreativitet

3. Vilken teknik kan användas för att fästa knappar på en accessoar?
A) Nykonstruktion
B) **Sömnad**
C) Klippning
D) Färgning

4. Vad betyder det att använda återvunna material?
A) Att köpa nya material
B) **Att använda material som har använts tidigare**
C) Att använda material som är svåra att få tag på
D) Att undvika miljövänliga material

5. En accessoars funktion kan vara att:
A) Kostar mycket pengar
B) **Förstärka en outfit**
C) Vara praktisk utan stil
D) Variera i storlek

6. Vilket av följande är ett exempel på en modeaccessoar?
A) **Väska**
B) Klänning
C) Skor
D) T-shirt

7. Vad är syftet med att skissa i designprocessen?
A) Att få en perfekt produkt direkt
B) **Att utveckla och visualisera idéer**
C) Att använda så mycket material som möjligt
D) Att undvika reklamationer

8. Hur kan accessoarer påverka en persons stil?
A) De är alltid neutrala
B) **De kan uttrycka personlig stil och smak**
C) De måste vara dyra för att vara snygga
D) De saknar inverkan på stilen

9. Vad innebär det att reflektera över sitt arbete?
A) Att inte tänka på resultatet
B) **Att tänka igenom sina val och tekniker**
C) Att vara missnöjd med resultatet
D) Att undvika att diskutera med andra

10. Vad kan vara en fördel med att använda naturmaterial i skapandet?
A) Kostar mer
B) **Är ofta hållbara och miljövänliga**
C) Svårare att arbeta med
D) Finns endast i begränsade färger

11. Vilket av följande är INTE en del av designprocessen?
A) Skissande
B) **Att sälja produkten**
C) Materialval
D) Genomförande

12. Vad kan eleverna göra för att få feedback på sina skapade accessoarer?
A) Dölja dem
B) **Visa dem för klassen**
C) Inte bry sig om åsikter
D) Genomföra dem utan att diskutera

13. Vilket material kan ge en unik effekt på ett armband?
A) **Knappar**
B) Enklare tråd
C) Vanlig plast
D) Räknestav

14. Vad gör man om man inte är nöjd med sitt materialval?
A) **Byter ut materialet**
B) Låter det vara
C) Blir arg och slutar
D) Gör inget åt det

15. Vilket är ett viktigt kriterium för en lyckad modeaccessoar?
A) **Att den är funktionell och estetisk**
B) Att den är billig
C) Att den är komplicerad att göra
D) Att den är gjord av plast

Resonerande frågor

1. Reflektera över ditt val av material. Hur påverkade det den slutliga produkten?
Syftet med frågan är att eleverna ska tänka kritiskt kring sina val och kunna analysera resultatet.

2. Beskriv hur din accessoar speglar din personliga stil. Ge exempel på specifika detaljer.
Denna fråga uppmanar eleverna att motivera sina stilval och reflektera över sin identitet.

3. Diskutera de tekniker du använde och hur de påverkade skapandeprocessen. Vilka utmaningar stötte du på?
Här ges eleverna möjlighet att tänka över sina tekniska färdigheter och lärdomar från processen.

4. Jämför din skapade accessoar med en professionellt tillverkad. Vilka skillnader och likheter kan du identifiera?
Denna fråga hjälper eleverna att utveckla sin kritiska förmåga och se värdet i sina egna alster.

5. Vad skulle du göra annorlunda om du fick göra om ditt projekt? Varför?
Syftet är att uppmuntra till självreflektion och framtida förbättring.

6. Hur kan skapandet av modeaccessoarer bidra till en hållbar framtid?
Frågan inbjuder elever att tänka ekologiskt och etiskt kring sina skapelser.

7. Beskriv ett annat projekt du skulle vilja genomföra inom slöjdämnet. Vad skulle det involvera?
Eleverna får här chansen att visa sin kreativitet och initiativförmåga.

8. Hur kan feedback från kamrater påverka din utveckling som skapare?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på samarbetets betydelse i den kreativa processen.

Bedömning

Varje faktafråga ger 1 poäng, och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. Totalt kan eleven få högst 30 poäng.

För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betygsnivå A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).