En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Slöjd – Träslöjd

Lektionsplanering: Träslöjd

Årskurs: 6

Ämne: Slöjd

Tema: Träslöjd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I träslöjd kommer eleverna att lära sig om olika typer av trä, verktyg och tekniker för att skapa egna träprodukter. Centralt innehåll omfattar säker hantering av verktyg, tekniker för sågning, slipning och montering samt hur man kan planera och genomföra ett eget slöjdprojekt. Eleverna ska också få insikt i träets egenskaper och hållbarhet.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra ett enklare slöjdprojekt i trä, där de visar förståelse för materialets och verktygens egenskaper. Eleven kan planera och dokumentera sitt arbete samt göra grundläggande mått- och mönsterarbeten. Vidare kan eleven reflektera över det egna arbetets process och resultat.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till träslöjd (10 min)

  • Genomgång av olika typer av trä och deras egenskaper.
  • Presentation av verktyg som används vid träslöjd och säkerhetsrutiner.
  • Diskussion kring möjligheterna med trä och hållbarhet.

Val och planering av projekt (15 min)

  • Eleverna får välja vad de vill skapa (exempelvis en hylla, lekföremål eller en annan träprodukt).
  • Introduktion till mätning och skissande av designen på projektet.
  • Läraren hjälper till att diskutera och utarbeta en arbetsplan.

Genomförande av träslöjdprojekt (15 min)

  • Eleverna påbörjar sitt slöjdarbete med trä och använder de verktyg de lärt sig om.
  • Läraren ger kontinuerlig vägledning och hjälper till att lösa problem som uppstår under arbetets gång.
  • Fokus på att följa arbetsplanen och att utföra moment i rätt ordning.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Samling där eleverna visar upp sina skapade träprodukter.
  • Reflektion kring vad de lärt sig och hur processen har känts.
  • Diskutera om vad som gick bra och vad som kan förbättras till nästa projekt.

Aktivitet

Som aktivitet kommer eleverna att skapa en enkel fågelholk i trä. De får lära sig grundläggande tekniker för sågning och montering, samt hur man skyddar och finishar sitt arbete. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad har du lärt dig om träets egenskaper under denna lektion? (Svar: Elevens reflektion)
  • Vilka verktyg använde du och hur kändes det att arbeta med dem? (Svar: Elevens beskrivning av verktygsanvändning)
  • Beskriv en utmaning du stötte på och hur du löste den. (Svar: Elevens egna problemlösning)
  • Vad var det bästa med att skapa i trä? (Svar: Elevens positiva upplevelser)
  • Hur kan du använda det du lärt dig i framtida projekt? (Svar: Elevens insikt om användning av kunskaper)

×