Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Slöjd

Tema: Träförädling och ytbehandling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i olika tekniker för ytbehandling av träprodukter, samt att utvärdera deras förmåga att reflektera över sina val av material och metoder.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll omfattar: “metoder för slipning, oljning, lackering och målning av trä, samt hur dessa tekniker påverkar både estetik och hållbarhet.” Eleverna ska även få insikt i vikten av att skydda sina skapelser för att förlänga livslängden.

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven inkluderar: “Eleven kan välja och använda lämpliga metoder för ytbehandling av träprodukter.” samt “Eleven kan också redogöra för de tekniker och material som valts, samt förstå deras inverkan på både utseende och hållbarhet.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande metoder används för att förbättra träets ytfinish?

A) Slipning

B) Borrning

C) Sågning

D) Klippning

2. Vilken typ av ytbehandling är bäst för att göra trä vattentåligt?

C) Måla

D) Lacka

A) Oljning

B) Slipning

3. Vad är syftet med att slipa trä innan ytbehandling?

A) För att få en jämn yta

B) För att ta bort färg

C) För att ge extra styrka

D) För att minska vikten

4. Vilket material rekommenderas för att skydda träprodukter som ska placeras utomhus?

A) Lack

B) Oljning

C) Målning

D) Ingen behandling

5. Vilken av följande behandlingar ger trä en glansig yta?

A) Måla

B) Lacka

C) Oljning

D) Ingen behandling

6. Vad är en fördel med att använda naturliga oljor för ytbehandling?

A) Dyrt

B) Miljövänligt

C) Långsam torkning

D) Ingen färgförändring

7. Vilket av följande påstående är korrekt om ytbehandlingar?

A) Alla behandlingar ger samma skydd

B) Olika behandlingar ger olika effekter

C) Ytbehandlingar är onödiga

D) Det finns bara en typ av ytbehandling

8. Vad kan hända om träprodukter inte ytbehandlas?

A) De blir starkare

B) De spricker

C) De förstörs snabbare

D) De ser mer estetiska ut

9. Vilken av följande metoder används för att applicera lack?

A) Med pensel

B) Med trasa

C) Spraya

D) Klippning

10. Vad är syftet med att diskutera säkerhetsåtgärder vid ytbehandling?

A) För att förhindra olyckor

B) För att spara tid

C) För att öka kostnaderna

D) För att förbjuda användning av verktyg

11. Vilken typ av finish ger oputsat trä?

A) Matt

B) Blank

C) Halvmatt

D) Glansig

12. Vad kallas processen att applicera ytbehandling i flera lager?

A) Flera lager

B) Tunn applicering

C) Djupbehandling

D) Snabb behandling

13. Vilken ytbehandling rekommenderas för inomhusmöbler som behöver tåla slitage?

A) Lack

B) Oljning

C) Måla

D) Ingen behandling

14. Vad är en vanlig typ av olja som används för träytor?

A) Linolja

B) Motorolja

C) Olivolja

D) Matolja

15. Vilket av följande är inte en ytbehandlingsteknik?

A) Knytning

B) Oljning

C) Lackering

D) Måla

Resonerande frågor

1. Beskriv hur valet av ytbehandling kan påverka det färdiga resultatet på din träprodukt och ge exempel på specifika tekniker. (Syftet är att visa förståelse för valet och dess konsekvenser.)

2. Reflektera över de utmaningar du stött på under ytbehandlingen och hur du löste dem. (Syftet är att uppvisa problemlösningsförmåga och reflektion.)

3. Diskutera vad du skulle göra annorlunda i framtida projekt efter den här erfarenheten. (Syftet är att uppvisa förmåga till självutvärdering och utveckling.)

4. Hur kan kunskapen om ytbehandling utnyttjas i andra slöjdprojekt eller vardagssituationer? (Syftet är att koppla lärandet till praktiska tillämpningar.)

5. Vilka faktorer bör beaktas när man väljer ytbehandling för en specifik träprodukt? (Syftet är att visa insikt i val av metoder baserat på produktens användning.)

6. På vilket sätt kan ytbehandlingen påverka miljön? Ge exempel. (Syftet är att koppla kunskapen till hållbarhet och miljömedvetenhet.)

7. Hur kan du förklara skillnaden mellan de olika ytbehandlingsmetoderna för en vän? (Syftet är att uppvisa kommunikativ och pedagogisk förmåga.)

8. Reflektera över det estetiska värdet av ytbehandling och hur det kan påverka betraktaren. (Syftet är att analysera vikten av estetik inom slöjd.)

Bedömning

Provet bedöms med följande poängsystem:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje besvarad fråga ger 2 poäng, totalt 16 poäng möjliga.

För att få betyg E krävs minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).