Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Slöjd
Tema: Syslöjd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom syslöjd, inklusive deras förståelse för material, redskap och sytekniker samt deras förmåga att planera och genomföra egna projekt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Kunskaper om olika material och redskap inom syslöjd, samt metoder för att forma och bearbeta textilier.”
Kunskapskrav
”Eleverna ska kunna genomföra enklare arbeten i textil samt använda grundläggande tekniker och redskap.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande redskap används för att klippa tyg?
A) Nåltång
B) **Sax**
C) Sytråd
D) Måttband
2. Vad kallas tekniken när man syr raka stygn?
A) **Raksöm**
B) Sicksacksöm
C) Overlock
D) Applikation
3. Vilket material är vanligt att använda i syslöjd?
A) Metall
B) **Bomull**
C) Plast
D) Papper
4. Vad är syftet med att planera ett projekt innan man börjar?
A) Att kunna improvisera
B) **För att säkerställa att man har rätt material och tekniker**
C) För att skapa mindre arbete
D) Inget syfte
5. Vilken av följande tekniker är en bra metod för att förhindra att kanterna på tyget fransar?
A) **Sicksacksöm**
B) Raksöm
C) Handsydd söm
D) Förstärkning med lim
6. Vad kallas det när man syr en dekorativ kant på ett tygstycke?
A) Fåll
B) **Applikation**
C) Raksöm
D) Sicksacksöm
7. För att mäta ut rätt storlek på tyg, vilket verktyg bör du använda?
A) **Måttband**
B) Linjal
C) Sax
D) Pennan
8. Vilken syteknik är bäst att använda för att förstärka en söm?
A) Raksöm
B) **Dubbel söm**
C) Applikation
D) Sicksacksöm
9. Vad hjälper en skiss till i skapandeprocessen?
A) Att ligga i tid
B) **Att konkretisera idéer och planer**
C) Att spåra material
D) Att mäta storlekar
10. Vilken färg är enklast att sy med för nybörjare?
A) Grön
B) **Vit**
C) Mörkblå
D) Ljusgul
11. Vad är viktigt att tänka på när man använder en symaskin?
A) Att sy snabbt
B) **Att alltid följa säkerhetsreglerna**
C) Att endast använda en typ av tråd
D) Att undvika att läsa manualen
12. Vilket av följande är inte ett syverktyg?
A) **Limstift**
B) Sax
C) Återställare
D) Nål
13. Vad handlar design av egna skapelser om?
A) Att följa andras mönster
B) **Att uttrycka sin egen kreativitet**
C) Att alltid använda standardmått
D) Att kopiera tidigare projekt
14. Vad bör man göra om man gör ett misstag i sömnaden?
A) Ge upp
B) **Försöka åtgärda misstaget**
C) Skylla på utrustningen
D) Ignorera problemet
15. Vad är syftet med en exit-ticket efter lektionen?
A) Att avsluta lektionen direkt
B) **Att reflektera över vad som lärts och upplevts**
C) Att skapa mer arbete för läraren
D) Inget syfte
Resonerande frågor
1. Beskriv ett projekt som du skulle vilja genomföra i syslöjd och varför.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin kreativitet och projektplanering.
2. Vilka utmaningar tycker du kan uppstå när man arbetar med olika material?
Denna fråga ger eleverna chans att diskutera sina erfarenheter och visa förståelse för materialens egenskaper.
3. Hur kan du förbättra din syteknik i framtiden?
Här kan eleverna reflektera över sina lärdomar och sätta upp mål för utveckling.
4. Resonera kring vikten av att planera innan man börjar ett syprojekt.
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera strategier och förbereda sig för effektivt arbete.
5. Hur får du inspiration för dina skapelser?
Eleven kan visa sin förståelse för kreativt tänkande och idéprocesser.
6. Vilka säkerhetsaspekter är viktigast att tänka på vid arbete med syverktyg?
Här kan eleverna visa sin medvetenhet om säkerhet och ansvar.
7. Hur kan feedback från andra förbättra ditt arbete i syslöjd?
Eleverna ges möjlighet att visa att de förstår vikten av samarbete och kritikhantering.
8. Redovisa betydelsen av kreativitet i syslöjd och hur den påverkar ditt skapande.
Här kan eleverna djupdyka i sina egna kreativa processer och dess betydelse.
Bedömning
Provet bedöms med max 30 poäng. Faktafrågorna ger vardera 1 poäng och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minimum 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (5 poäng från resonerande frågor).