En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Slöjd – Metallslöjd

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Slöjd

Tema: Metallslöjd

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och färdigheter inom metallslöjd, med fokus på teknik, material och arbetsprocesser. Provets mål är att säkerställa att eleverna har förstått och kan tillämpa de grundläggande koncepten inom metallbearbetning samt hantering av verktyg och tekniker.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på tekniker och processer inom metallslöjd, inklusive grundläggande bearbetning av metaller och förståelse för metallmaterialens egenskaper. Eleverna kommer att lära sig att använda verktyg och metoder för att skapa enkla metallföremål.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda och hantera handverktyg och maskiner i metallslöjd. Dessutom ska de kunna planera och genomföra enklare arbetsprocesser samt redogöra för de material och tekniker de använt i sina projekt.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande verktyg används för att forma metall?
    A) Sandpapper
    B) **Bockmaskin**
    C) Måttband
    D) Skala
  2. Vad är en vanlig egenskap hos metall?
    A) Plastiskt
    B) **Ledande**
    C) Poröst
    D) Lättantändlig
  3. Vilket av följande material är inte en metall?
    A) Koppar
    B) **Plast**
    C) Aluminium
    D) Stål
  4. Vilken teknik används för att skära metall?
    A) **Klippning**
    B) Bockning
    C) Svetsning
    D) Mätning
  5. Vad ska du alltid tänka på när du arbetar med metallverktyg?
    A) Hur snabbt du arbetar
    B) **Säkerhetsrutiner**
    C) Vilken musik du lyssnar på
    D) Hur mycket tid du har
  6. Vilket av följande projekt är ett exempel på en enkel metallslöjd?
    A) En möbel
    B) **En nyckelring**
    C) En bil
    D) En klänning
  7. Vilken av följande metaller är vanlig att använda för att göra smycken?
    A) Stål
    B) **Silvr**o
    C) Järn
    D) Koppar
  8. Vad kallas processen för att sammanfoga två metallbitar?
    A) Limma
    B) Klippa
    C) **Svetsning**
    D) Bockning
  9. Vilket av följande verktyg är ett handverktyg?
    A) **Fil**
    B) Svets
    C) Bockmaskin
    D) Slipmaskin
  10. Vad betyder det att en metall är duktil?
    A) Att den är stark
    B) **Att den kan dras ut till tråd**
    C) Att den är lätt
    D) Att den leder elektricitet
  11. Vilken av följande metoder används för att ge metall ett skyddande lager?
    A) Värmebehandling
    B) **Galvanisering**
    C) Bockning
    D) Klippning
  12. Vad är det första steget i att skapa ett metallföremål?
    A) **Planering**
    B) Tillverkning
    C) Färdigställande
    D) Presentation
  13. Vilken metall är bäst lämpad för punktsvetsning?
    A) **Stålplåt**
    B) Trä
    C) Komposit
    D) Bambu
  14. Vad är ett av de vanligaste säkerhetsverktygen i metallslöjd?
    A) **Skyddsglasögon**
    B) Handskar
    C) Huvudskydd
    D) Skyddsskor

Resonerande frågor

  1. Beskriv de viktigaste stegen du tog för att skapa ditt metallföremål.
    Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att visa förståelse för hela arbetsprocessen.
  2. Vad har du lärt dig om de material du använde, och hur påverkade detta ditt projekt?
    Frågan syftar till att utforska elevens reflektioner kring materialval och deras påverkan på resultatet.
  3. Vilka säkerhetsåtgärder vidtog du under arbetet och varför är de viktiga?
    Detta ger eleven möjlighet att visa kunskap om säkerhetsrutiner och deras betydelse.
  4. Hur tror du att du kan förbättra din teknik i metallslöjd framöver?
    Frågan tillåter eleverna att reflektera över sin egen utveckling och sätta upp framtida mål.
  5. Diskutera fördelarna och nackdelarna med att arbeta med metall jämfört med andra material.
    Denna fråga ger möjlighet att kritiskt granska materialval och dess egenskaper.
  6. Vilka tekniker skulle du vilja förbättra i framtiden och varför?
    Här kan eleverna visa ambition och vilja att utvecklas inom ämnet.
  7. Hur kan du tänka dig att använda dina kunskaper i metallslöjd i framtida projekt?
    Frågan uppmanar till kreativt tänkande och tillämpning av lärdomar i nya sammanhang.
  8. Vad tyckte du var mest utmanande i ditt projekt, och hur övervann du dessa utmaningar?
    Frågan gör det möjligt för eleverna att reflektera över problem och lösningar vid praktiskt arbete.

Bedömning

Provets poängbedömning är uppdelad enligt följande:

  • Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, varje korrekt svar ger 1 poäng.
  • Resonerande frågor ger maximalt 10 poäng, varje korrekt och välformulerad svar ger 2 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).


×