En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Slöjd – Design och funktion i metallslöjd

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Slöjd

Tema: Design och funktion i metallslöjd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sambandet mellan design och funktion i metallslöjd, samt deras förmåga att tillämpa denna kunskap i praktiska projekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets innehåll fokuserar på att eleverna ska förstå kopplingen mellan design och funktion i metallslöjd. Eleverna ska utforska hur designval påverkar både estetik och användbarhet av metallföremål, samt hur de kan skapa produkter som är både vackra och funktionella.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna planera och genomföra arbetsprocesser som förenar funktion och design. De ska också kunna reflektera över sina designval och analysera hur dessa påverkar slutresultatet i deras metallprojekt.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är det första steget i designprocessen?

A) Prototyp

B) Utvärdering

C) Idé

D) Skiss

2. Vilka aspekter bör beaktas vid produktdesign?

A) Enbart estetik

B) Estetik och funktionalitet

C) Enbart funktionalitet

D) Kostnad och material

3. Vad innebär det att ha en god balans mellan design och funktion?

A) Att produkten ser bra ut

B) Att produkten fungerar bra och ser bra ut

C) Att produkten är billig

D) Att produkten är enkel att tillverka

4. Hur kan materialval påverka designen av en produkt?

A) Det kan påverka både utseendet och funktionaliteten

B) Det har ingen påverkan

C) Det gör produkten dyrare

D) Det påverkar hur lätt den går att använda

5. Vilken av följande är en viktig aspekt av utvärdering i designprocessen?

A) Att skissa på nya idéer

B) Att testa och revidera sin design

C) Att presentera designen för andra

D) Att välja material

6. Vad syftar designprocessen till?

A) Att främst fokusera på utseendet

B) Att kombinera funktion och estetik

C) Att snabba på produktionen

D) Att minska kostnader

7. Vad är viktigt att tänka på när man ger feedback på andras designer?

A) Att berömma allt

B) Att ge konstruktiv kritik och förslag på förbättringar

C) Att jämföra med sina egna designer

D) Att endast nämna det som är negativt

8. Hur kan elever utveckla sina designkoncept?

A) Genom att alltid följa instruktioner

B) Genom att tänka innovativt och testa olika idéer

C) Genom att kopiera andra

D) Genom att undvika feedback

9. När under designprocessen ska man skapa en prototyp?

A) Efter utvärderingen

B) Efter att ha gjort en skiss

C) Innan man har en idé

D) Under presentationen

10. Vad är ett exempel på ett metallföremål som kombinerar estetiska och funktionella egenskaper?

A) En trasig metallbit

B) En simpel låda

C) En stilren hängare

D) En gammal spik

11. Vilken feedback fick du på din design som du ansåg var mest värdefull?

A) Att det såg bra ut

B) Praktiska förslag på förbättringar

C) Att den var unik

D) Att man gillade färgerna

12. Vad är viktigt att reflektera över efter att ha fullföljt ett projekt?

A) Att glömma processen

B) Att tänka på vad som kunde göras annorlunda

C) Att bara fokusera på resultatet

D) Att fråga andra om deras åsikter

13. Vad kan hända om man ignorerar funktionalitet i produktdesign?

A) Produkter kan bli svåra att använda

B) Utseendet blir bättre

C) Det ökar hållbarheten

D) Det gör designen mer populär

14. Vilket av följande alternativ beskriver en designskiss bäst?

A) En färdig produkt

B) En plan eller bild av en idé

C) En materiallista

D) En utvärdering av en produkt

15. Hur viktigt är det att diskutera sin design med klasskamrater?

A) Inte viktigt alls

B) Mycket viktigt för att få nya perspektiv

C) Bara om man vill ha feedback

D) Enbart för att fördriva tid

Resonerande frågor

1. Hur kan designval påverka både estetik och användbarhet? Beskriv med konkreta exempel.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djup kunskap i sambandet mellan design och funktion.

2. Reflektera över en produkt du tycker har en god balans mellan design och funktion. Vad gör den så framgångsrik?
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och analysera produkter i sin omgivning.

3. Diskutera hur du skulle kunna förbättra din design baserat på feedback.
Detta ger eleverna chansen att visa sin förmåga att ta emot och integrera feedback i sitt arbete.

4. Beskriv hur du ser på relationen mellan funktion och design i ditt eget metallprojekt.
Eleverna får möjlighet att föra ett eget resonemang utifrån sin praktiska erfarenhet.

5. Vilka materialval skulle du överväga för att förbättra funktionen i ditt projekt? Motivera dina val.
Frågan utmanar eleverna att tänka på materialets egenskaper och deras påverkan på design och funktion.

6. Hur skulle du gå tillväga för att iterera på en design? Beskriv stegen du skulle följa.
Detta ger eleverna möjlighet att visa sin kunskap om designprocessen och dess rytm.

7. Vilken roll spelar estetiken i din designprocess? Motivera ditt svar.
Eleverna ges chans att reflektera över hur viktigt utseende är för funktionalitet i deras projekt.

8. Vad skulle du vilja utforska mer inom metallslöjd och varför?
Denna fråga uppmuntrar till personlig reflektion och självutveckling inom ämnet.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar, vilket ger maximalt 15 poäng. Resonerande frågor bedöms med upp till 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.

För betyg:

E: 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)

C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)

A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)


×