Lektion. Åk. 7. Slöjd – Design och funktion i metallslöjd

Lektionsplanering i Slöjd

Årskurs: 7

Ämne: Slöjd

Tema: Design och funktion i metallslöjd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektions innehåll fokuserar på att eleverna ska förstå kopplingen mellan design och funktion i metallslöjd. Eleverna kommer att få utforska hur designval påverkar både estetik och användbarhet av deras metallföremål och hur de kan skapa produkter som är både vackra och funktionella.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna planera och genomföra arbetsprocesser som förenar funktion och design. De ska kunna reflektera över sina designval och analysera hur dessa påverkar slutresultatet i deras metallprojekt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till design och funktion (10 min)

  • Presentera dagens tema med fokus på hur design och funktion samspelar i metallslöjd.
  • Diskutera skillnaderna mellan estetiska och funktionella aspekter i produktdesign.
  • Visa exempel på metallföremål som illustrerar god balans mellan design och funktion.

Genomgång av designprocessen (10 min)

  • Förklara stegen i designprocessen: idé, skiss, prototyp och utvärdering.
  • Gå igenom vikten av att testa och revidera sin design för att förbättra funktionaliteten.
  • Diskutera materialvalets påverkan på både design och funktion.

Praktiskt arbete med design (20 min)

  • Eleverna får planera och skissa ett eget metallprojekt där de tänker på både design och funktion.
  • Uppmuntra dem att tänka innovativt och diskutera sin design med sina klasskamrater.
  • Ge stöd och vägledning när de börjar arbeta med sina projekt, och hjälpa till med att skapa prototyper.

Utvärdering och presentation (10 min)

  • Låt eleverna presentera sina designskisser och förklara hur deras designval bidrar till funktionaliteten.
  • Diskutera vad de lärt sig om design och hur det påverkar deras förmåga att skapa.
  • Ge möjlighet för eleverna att ge feedback på varandras idéer.

Aktivitet

Eleverna ska designa ett metallföremål som kombinerar både estetiska och funktionella egenskaper, till exempel en praktisk och stilren hängare eller ett unikt smycke. De ska skapa skisser, välja material och planera hur de kommer att genomföra sina projekt.

Exit-ticket

  • Vad var det mest intressanta du lärde dig om design och funktion?
  • Svar: Hur viktigt det är att tänka på både utseendet och användningen.
  • Nämn en sak du skulle vilja förbättra i din design.
  • Svar: Jag skulle vilja göra den mer hållbar.
  • Hur tänker du på förhållandet mellan design och funktion i dina projekt?
  • Svar: Jag försöker alltid göra det jag gör både vackert och användbart.
  • Vilken feedback fick du på din design?
  • Svar: Att jag kunde tänka på hur det skulle fästa.
  • Vad vill du utforska mer i metallslöjd framöver?
  • Svar: Jag vill prata mer om olika material och deras egenskaper.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort rapport om sitt designkoncept, inklusive sina tankar om hur designen stödjer funktionen. De ska också reflektera över vad de skulle göra annorlunda i framtiden baserat på feedback de fått. Denna hemuppgift kan också fungera som en kompletteringsuppgift för dem som missade lektionen.


Modern Tillbaka-knapp