Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Slöjd

Tema: Avancerade träbearbetningstekniker

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom avancerade träbearbetningstekniker, deras förmåga att hantera dessa tekniker samt att reflektera över sina val av material och metoder i sina projekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleverna får lära sig avancerade tekniker såsom laminering, sammansättning och ytbehandling, samt hur dessa tekniker kan användas för att skapa mer komplexa och funktionella träprodukter.”

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda och hantera handverktyg och maskiner med högre precision. De ska kunna planera och genomföra en mer komplex arbetsprocess, samt reflektera över de val av material och tekniker de gör i sina projekt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken teknik används för att skapa starkare träprodukter genom att limma ihop flera lager?
A) Ytbehandling
B) Laminering
C) Sammansättning
D) Kompound

2. Vad är syftet med ytbehandling av trä?
A) Att förstöra träet
B) Att förbättra träets utseende och hållbarhet
C) Att göra träet styvare
D) Att skydda träet från fukt och slitage

3. Vilken typ av efterbearbetning ger en glänsande finish?
A) Lackering
B) Färgning
C) Olja
D) Ingen behandling

4. Vilken teknik kan användas för att sammanfoga olika träbitar på ett starkt sätt?
A) Kompound
B) Sammansättning
C) Laminering
D) Ytbehandling

5. Vad är en viktigt aspekt av laminering?
A) Att använda minst två olika träslag
B) Att använda lim mellan lager
C) Att låta det torka i solen
D) Att slipa varje lager innan limning

6. Vilket av följande är en fördel med att använda mekaniska fästanordningar?
A) Det ger starka och stabila konstruktioner
B) Det är snabbt och enkelt
C) Det ger en dekorativ yta
D) Det är billigare än lim

7. Vilka material kan användas för ytbehandling?
A) Mjukt trä
B) Papper
C) Lim
D) Lack och olja

8. Vad är skillnaden mellan lack och olja?
A) Lack skapar en hård yta medan olja tränger in i träet
B) Lack är billigare än olja
C) Olja ger en glänsande yta medan lack är matt
D) Ingen skillnad

9. Hur kan man öka flexibiliteten i träprodukter?
A) Genom att torka dem i solen
B) Genom laminering
C) Genom färgning
D) Genom att skrapa dem

10. Vilken teknik bör användas för att skapa invecklade former i trä?
A) Direkt sågning
B) Färgbeläggning
C) Sammansättning och bryggning
D) Bränning

11. Vad kan påverka kvaliteten på ytbehandlingen?
A) Val av material och appliceringsmetod
B) Enbart typ av trä
C) Klimatet utanför
D) Ledarskapsstil under arbetet

12. Vad är en fördel med att använda flera olika ytbehandlingar?
A) Det fördubblar kostnaden
B) Det tar längre tid
C) Det kan ge bättre skydd och utseende
D) Det gör inget med träprodukten

13. Vad bör beaktas vid val av träslag för ett projekt?
A) Träets hållfasthet och utseende
B) Enbart priset
C) Tillgänglighet i butiken
D) Träslagets färg

14. Vad är en bra metod för att undvika att limmet torkar för snabbt?
A) Använda mer lim
B) Arbeta i kallt väder
C) Använda ångspray
D) Inte limma i slottet

15. Vilken typ av trä är ofta mer mottaglig för skrubbning?
A) Mjukt trä
B) Hårt trä
C) Kompositmaterial
D) Ingen av dem

Resonerande frågor

1. Reflektera över din användning av laminering i ditt projekt och hur du valde att kombinera olika träslag. Vilka fördelar fick du av detta?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera praktisk tillämpning av laminering och dess effektivitet i deras arbete.

2. Hur har ytbehandling förändrat din syn på träprodukter och deras hållbarhet?
Frågan uppmuntrar till en djupare reflektion kring hur ytbehandlingar påverkar träets livslängd och estetik.

3. Diskutera hur olika verktyg påverkade din arbetsprocess och resultat. Vilka verktyg var mest viktiga, och varför?
Denna fråga hjälper eleverna att analysera betydelsen av verktyg och teknikval i deras projekt.

4. Vilken teknik tror du kommer att ha störst inverkan på framtida träprojekt och varför?
Eleven får möjlighet att utforska framtida tillämpningar av teknologier inom träbearbetning.

5. Resonera kring skillnader mellan manuella och maskinella arbetsmetoder i träbearbetning. När skulle du välja den ena metoden framför den andra?
Detta ger eleverna utrymme att jämföra metoder och reflektera över deras för- och nackdelar.

6. Beskriv en utmaning du stött på i ditt projekt och hur du övervann den. Vilka metoder eller tekniker använde du?
Gör det möjligt för elever att dela sina erfarenheter av problemlösning.

7. Hur kan feedback från klasskamrater förbättra kvaliteten på ditt arbete? Berätta om en specifik feedback som gavs under projektet.
Denna fråga uppmuntrar till att reflektera över vikten av samarbete och feedback i lärandeprocessen.

8. Diskutera hur du planerade och genomförde en mer komplex arbetsprocess i ditt projekt. Vilka steg var avgörande för att uppnå ett bra resultat?
Ger eleverna chansen att analysera sin arbetsprocess och resultaten av de olika stegen.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga. Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad svar ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).