En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Slöjd – Hållbarhet och materialval

Lektionsplanering: Hållbarhet och materialval i slöjd

Årskurs: 7

Ämne: Slöjd

Tema: Hållbarhet och materialval i slöjd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på hållbarhet och medvetna materialval i slöjd. Eleverna kommer att lära sig om olika material och deras miljöpåverkan samt hur man kan göra ekovänliga val i sina slöjdarbeten för att främja hållbar utveckling.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna identifiera och värdera olika material ur ett hållbarhetsperspektiv. De ska kunna redogöra för vad hållbarhet innebär i praktiken och hur det kan tillämpas i slöjdarbete, samt reflektera över sina val av material i sina projekt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbarhet i slöjd (10 min)

  • Presentera dagens tema och dess betydelse i slöjdverksamheten.
  • Diskutera vad hållbarhet betyder och ge exempel på hur slöjd kan påverka miljön.
  • Prata om vikten av att tänka på materialval och livscykel för de material vi använder.

Genomgång av olika material (10 min)

  • Gå igenom vanliga slöjdmaterial, som trä, metall, plast och textil, och deras miljöpåverkan.
  • Diskutera skillnader mellan naturmaterial och syntetiska material.
  • Visa exempel på hur återvinning och återanvändning kan bidra till en mer hållbar produktion.

Praktisk övning i materialval (20 min)

  • Eleverna får arbeta i grupper och välja material för ett framtida slöjdprojekt med fokus på hållbarhet.
  • Diskutera i grupper varför de valt vissa material och hur dessa val påverkar miljön.
  • Uppmana grupperna att presentera sina val och tankar för klassen.

Utvärdering och reflektion (10 min)

  • Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om hållbarhet och materialval.
  • Diskutera hur deras framtida projekt kan göras mer hållbara genom att välja rätt material.
  • Skapa en dialog kring vad som motiverar dem att göra hållbara val.

Aktivitet

Eleverna ska välja ett slöjdprojekt som de vill genomföra med större fokus på hållbarhet, där de noggrant väger sina materialval och diskussionerna kring dessa beslut. De kommer att förbereda och planera sitt arbete med hänsyn till hållbarhetsprinciper. Om du vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning kan du skriva “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Vad innebär hållbarhet för dig i sammanhanget av slöjd?
  • Svar: Att använda material som inte skadar miljön.
  • Nämn ett material du skulle vilja undvika och varför.
  • Svar: Jag skulle vilja undvika plast för att det är svårt att återvinna.
  • Vilket hållbart material har du lärt dig mer om idag?
  • Svar: Jag har lärt mig mer om bambu som ett miljövänligt alternativ.
  • Vad var en ny insikt du fick om materialval idag?
  • Svar: Att naturmaterial oftast är bättre för miljön än syntetiska.
  • Vad vill du undersöka mer när det gäller hållbarhet i slöjd?
  • Svar: Jag vill lära mig mer om återvinning av material.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektion om vad de lärt sig om hållbarhet och materialval i slöjd. De ska också planera ett framtida slöjdprojekt där de avser att implementera sina insikter om hållbara materialval. Denna hemuppgift kan även fungera som en kompletteringsuppgift för dem som missade lektionen. Om du vill ha en mer detaljerad hemuppgift kan du skriva “Hemuppgift”.

Citat

”Hållbarhet är inte en viss livsstil, utan en livskonst.” – Okänt.


×