Lektionsplanering i Träslöjd
Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Träslöjd
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I träslöjd ska eleverna få möjlighet att arbeta med olika typer av trä och lära sig om verktyg, tekniker och hållfasthet. Under denna lektion kommer eleverna att introduceras till grundläggande tekniker för träbearbetning och ges möjlighet att planera och påbörja ett enklare projekt.
Kunskapskrav:
Eleven kan genomföra hantverks- och designprocesser i träslöjd. Eleven kan också välja och motivera val av material och teknik och skapa en funktionell och estetisk produkt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till träslöjdens material och verktyg (10 min)
- Presentation av olika typer av trä och deras egenskaper.
- Genomgång av verktyg som används i träslöjd, inklusive såg, dessa, och sandpapper.
- Diskutera säkerhetsåtgärder och korrekt hantering av verktyg.
Demonstration av grundläggande tekniker (15 min)
- Visning av hur man mäter och markerar trä.
- Demonstration av grundläggande sågningstekniker samt hur man slipar och bearbetar träytor.
- Skapa en enkel form eller del som kommer att användas i deras projekt.
Planering av individuella projekt (20 min)
- Eleverna får planera sina egna träslöjdsprojekt, inklusive bestämning av arbetsmoment och tidsramar.
- Stötta eleverna i valet av material och design.
- Gå igenom idéer med eleverna för att hjälpa dem att konkretisera sina planer.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta vad eleverna lärt sig under lektionen.
- Diskutera vilka projekt som valts och hur eleverna tänker gå vidare.
- Besvara frågor och ge tips inför nästa lektion.
Aktivitet
Eleverna får arbeta med att planera och påbörja ett eget träslöjdprojekt där de får tillämpa de tekniker och verktyg som demonstrerades. Under aktiviteten får de vägledning från läraren för att säkerställa korrekt hantering av material och verktyg. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilket träslag valde du för ditt projekt? (Svar: Varierar beroende på elevens val.)
- Vilka verktyg använde du under lektionen? (Svar: Såg, dessa, slipverktyg etc.)
- Hur planerar du att gå vidare med ditt projekt? (Svar: Planen kan variera för varje elev.)
- Vilken teknik lärde du dig idag som du tycker är viktig? (Svar: Exempel på tekniker som kan variera.)
- Vad har du lärt dig om trä som material? (Svar: Olika egenskaper beroende på träslag.)
Hemuppgift
Eleverna ska skissa och skriva ner en detaljerad plan för sitt träslöjdprojekt, inklusive materialval och steg för steg hur de planerar att genomföra det. Hemuppgiften syftar till att förbereda dem inför nästa arbetsmoment och att tänka igenom sina designidéer. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
”Slöjd är inte bara hantverk, det är även ett sätt att tänka.” – Okänd. Detta citat visar på det kreativa och intellektuella arbetet som ligger bakom slöjd, där design och funktion ska förenas, vilket är centralt i träslöjdens undervisning.