En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Keramik – Bränning och Materialval

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att utvärdera sina keramikprojekt och ge konstruktiv feedback på sina och sina klasskamraters arbeten. Provets fokus ligger på att reflektera över processen av bränning och hur materialval påverkar resultatet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I keramik ska eleverna få möjlighet att se och utvärdera resultatet av sina brända föremål. Lektionen fokuserar på att diskutera och reflektera över de olika processerna, hur olika val av material och tekniker har påverkat slutprodukten samt att ge feedback på varandras arbete.

Kunskapskrav

Eleven kan utvärdera och redovisa hur egna idéer och val har påverkat det färdiga resultatet och kan ge och mottaga konstruktiv återkoppling.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är den huvudsakliga faktorn som påverkar färgen på en keramikprodukt efter bränning?

  • A) Typ av lera
  • B) **Glasyr**
  • C) Brännings temperatur
  • D) Formningsteknik

2. Vilken av följande påståenden är bäst för att beskriva bränningsprocessen?

  • A) Det är en process av att torka leran.
  • B) Det innebär att färdigställa produkten med glasyr.
  • C) **Det är en process där leran härdas genom upphettning.**
  • D) Det innebär att måla på produkten.

3. Vad ska man tänka på när man väljer glasyr?

  • A) **Färgens hållbarhet och utseende efter bränning.**
  • B) Kostnaden för glasyren.
  • C) Hur glasyren luktar.
  • D) Hur mycket glasyr det går åt.

4. Vilken typ av lera används oftast för att göra keramikföremål som ska brännas?

  • A) Plastlera
  • B) **Stengodslera**
  • C) Sandlera
  • D) Papperslera

5. Vad är en viktig aspekt av feedback-sessions i keramik?

  • A) Att enbart berömma varandras arbete.
  • B) **Att ge specifik och konstruktiv återkoppling.**
  • C) Att bara diskutera felen.
  • D) Att avbryta varandra.

6. Vilket av följande beskriver bäst syftet med att utvärdera sina egna arbeten?

  • A) Att få ställa frågor till läraren.
  • B) **Att lära sig av sina erfarenheter och förbättra sig.**
  • C) Att jämföra sig med andra.
  • D) Att få fler betyg.

7. När under processen bör eleverna reflektera över sina val av material och tekniker?

  • A) Efter att ha lagt glasyr.
  • B) **Under hela projektets gång.**
  • C) Endast efter bränning.
  • D) När produkten är klar.

8. Vad kan vara ett resultat av att ge och ta emot feedback?

  • A) Att eleverna blir osäkra på sina arbeten.
  • B) **Att eleverna får nya perspektiv och idéer.**
  • C) Att ingen vill prata.
  • D) Att eleverna ger upp.

9. Hur påverkar glasyr det färdiga resultatet av keramikprodukten?

  • A) Det ger produkten en höjd.
  • B) **Det påverkar färg och yta efter bränning.**
  • C) Det gör produkten lättare.
  • D) Det skapar en lukt.

10. Vad är en viktig lärdom från bränningsprocessen?

  • A) Att det går att ändra på allt.
  • B) **Att bränningen kan ändra utseendet och strukturen på leran.**
  • C) Att bränning inte har någon effekt.
  • D) Att leran alltid blir samma färg.

11. Vilken av följande är en skillnad mellan olika typer av leror?

  • A) **Hållfasthet och bränningstemperatur.**
  • B) Färg när den är torr.
  • C) Hur de luktar innan bränning.
  • D) Hur tunga de är.

12. Vad ska man göra för att förbättra sitt arbetsflöde i keramikprojektet?

  • A) Arbeta utan att göra pauser.
  • B) **Reflektera över sin process och ta emot feedback.**
  • C) Fokusera endast på slutprodukten.
  • D) Inte fråga om hjälp.

13. Vad innebär det att ge konstruktiv feedback?

  • A) Att kritisera utan att ge förslag.
  • B) Att ge enbart positiv feedback.
  • C) **Att ge specifik och användbar information för förbättring.**
  • D) Att ignorera elevens arbete.

14. Vilken känsla är viktig att ha under en feedback-session?

  • A) Att känna press.
  • B) **Att vara öppen för nya idéer.**
  • C) Att vara kritisk mot andra.
  • D) Att vara tyst.

15. Vad kan utvärderingen av sina projekt leda till?

  • A) Att man gör samma misstag igen.
  • B) **Att man förbättrar sina färdigheter och lär sig av sina misstag.**
  • C) Att man ger upp.
  • D) Att man slutar med keramik.

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur bränningsprocessen har påverkat din syn på keramik och dess möjligheter att förändras genom olika tekniker.

Syftet är att ge eleven möjlighet att visa djup förståelse för processen och dess effekter.

2. Diskutera hur dina val av material har påverkat det slutliga resultatet av din produkt.

Frågan ger exempel på hur eleven kan koppla sina individuella val till den praktiska slutsatsen om resultatet.

3. Hur kan feedback från klasskamrater bidra till din egen utveckling inom keramik?

Detta ger eleven utrymme att resonera kring vikten av samarbete och reflektion på lärande.

4. Vilka insikter har du fått som du anser är mest värdefulla från detta projektsprocess?

Erbjuder möjligheten att eleven knyter erfarenheter till framtida projekt.

5. Beskriv hur din arbetsprocess kan förbättras i framtida keramikprojekt.

Syftet är att utmana eleverna att tänka på egen utveckling och planering.

6. Resonera om betydelsen av att ge och ta emot konstruktiv feedback.

Eleven kan här visa på en djupare förståelse för interpersonella processer och samarbete.

7. Hur skulle du vilja se förändringar i arbetsprocessen inom keramiken baserat på dina reflektioner?

Denna fråga uppmanar till kritiskt tänkande och kreativitet i arbetsmetoder.

8. Vad har varit den största utmaningen för dig under detta projekt och hur hanterade du den?

Frågan ger eleverna en möjlighet att visa på problemlösning och reflektion kring sin egen arbetsmetod.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng på följande sätt: Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betygsnivå E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A-nivå krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).