Lektion. Åk. 8. Slöjd – Introduktion till metallslöjd

Lektionsplanering: Introduktion till metallslöjd

Årskurs: 8

Ämne: Slöjd

Tema: Introduktion till metallslöjd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I metallslöjd ska eleverna introduceras till grundläggande tekniker och material inom metallbearbetning. Under denna lektion kommer de att lära sig om olika metaller, verktyg och säkerhetsrutiner samt få möjlighet att påbörja ett enklare metallprojekt.

Kunskapskrav:

Eleven kan genomföra hantverks- och designprocesser inom metallslöjd, välja och motivera val av material och teknik och skapa en fungerande och estetisk produkt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till metall och dess egenskaper (10 min)

  • Presentation av olika typer av metaller och deras användningsområden.
  • Diskussion om metallens fysikaliska och kemiska egenskaper.
  • Betona vikten av säkerhet när man arbetar med metaller och verktyg.

Demonstration av verktyg och tekniker (15 min)

  • Genomgång av grundläggande verktyg som används i metallslöjd, till exempel bilar, skruvstäd, och svetsutrustning.
  • Visning av grundläggande tekniker som klippning, böjning och svetsning.
  • Praktisk demonstration av att forma och bearbeta metall.

Praktisk övning: Skapa ett enkelt metallföremål (20 min)

  • Eleverna får välja ett enkelt projekt, t.ex. en nyckelring eller en enkel skulptur i metall.
  • Stöd och vägledning för att välja material och teknik ges under arbetet.
  • Läraren är tillgänglig för frågor och assistans i processen.

Reflektion och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
  • Diskutera elevernas känslor inför att arbeta med metall och dess möjligheter.
  • Besvara frågor och ge tips inför nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna får arbeta med sina individuella metallprojekt, där de tillämpar de tekniker och verktyg som presenterats. Målet är att skapa en unik produkt som eleverna kan vara stolta över. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är en metall som du är nyfiken på att arbeta med och varför? (Svar: Individuell reflektion som kan variera.)
  • Vilka verktyg har du lärt dig om och hur används de? (Svar: Specificera lärdomar om verktyg.)
  • Hur kändes det att arbeta med metall? (Svar: Personlig reflektion kring erfarenheten.)
  • Vilka tekniker tycker du verkar mest intressanta? (Svar: Varierande intressen bland elever.)
  • Vad ser du fram emot att kunna skapa med metall? (Svar: Reflektion över framtida projekt.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort reflektion om sin upplevelse av metallslöjd och vad de ser fram emot att lära sig mer om i framtida lektioner. Reflektionen syftar till att få dem att tänka på sin kreativa process och de färdigheter de vill utveckla. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.

Citat

”Konst är det som ger form åt våra drömmar.” – Pablo Picasso, 1881-1973.

Detta citat knyter an till metallslöjdens möjligheter att förverkliga idéer och drömmar genom materialens omvandling, och hur skapande processen är en del av denna transformation.


Modern Tillbaka-knapp