Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Fortsatt arbete med metallprojekt och fördjupning av avancerade tekniker
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska kunna demonstrera sina kunskaper och färdigheter inom metallslöjd, samt tillämpa avancerade tekniker i sina projekt. Provets struktur ska ge eleverna möjlighet att visa både faktakunskaper och förmåga till djupare reflektion och analys kring sina arbeten.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I metallslöjd kommer eleverna att fördjupa sina färdigheter genom att arbeta på egna projekt. Lektionen fokuserar på att tillämpa avancerade tekniker såsom svetsning, sammanfogning och ytbehandling av metall, samt att utveckla kreativitet och problemlösning i sina multitekniska projekt.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra hantverks- och designprocesser inom metallslöjd och använda lämpliga tekniker för att skapa en fungerande och estetiskt tilltalande produkt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken teknik används vid MIG-svetsning?
- A) Gassvetsning
- B) **Elektrisk svetsning**
- C) Lödsättning
- D) Kallsvetsning
2. Vilket av följande material används vanligtvis vid sammanfogning i metallprojekt?
- A) **Svetsstål**
- B) Trä
- C) Plast
- D) Keramik
3. Vad är en viktig säkerhetsåtgärd vid arbete med svetsning?
- A) **Använda skyddsglasögon**
- B) Att inte ha handskar
- C) Arbeta utan ventilation
- D) Använda låga strömmar
4. Vad betyder “ytbehandling” i metallslöjd?
- A) Använda färger
- B) **Förbättra ytors hållbarhet**
- C) Att slipa ytor
- D) Att lägga till dekorativa element
5. Vilken teknik kan användas för att skapa starka fogar i metallprojekt?
- A) Skruvförbindning
- B) **Svetsning**
- C) Limning
- D) Nitar
6. Vilken av följande utrustningar är viktig vid ytbehandling av metall?
- A) Pensel
- B) **Spruta**
- C) Plåtklippare
- D) Fil
7. Vad är främsta syftet med att planera ett projekt innan man börjar?
- A) **För att undvika misstag**
- B) För att slösa tid
- C) För att imponera på läraren
- D) För att få användning för alla verktyg
8. Vilken typ av svetsning kan vara enklast för nybörjare?
- A) **MIG-svetsning**
- B) TIG-svetsning
- C) Gassvetsning
- D) Electrode svetsning
9. Vad innebär det att “experimentera” i en kreativitetsprocess?
- A) **Prova olika metoder**
- B) Följa exakt instruktioner
- C) Undvika svåra moment
- D) Kopiera andras arbete
10. Vilken komponent är inte nödvändig i ett metallprojekt?
- A) Måttband
- B) Svetsmaskin
- C) **Pappersark**
- D) Klippverktyg
11. Vad är en vanlig metod för att forma metall?
- A) Måla
- B) **Bocka**
- C) Skala
- D) Dela
12. I vilket syfte används sågning i metallbearbetning?
- A) För att polera ytor
- B) **För att skära ut former**
- C) För att måla ytor
- D) För att foga samman
13. Hur kan man förbättra säkerheten vid svetsning?
- A) Jobba ensam
- B) **Använda rätt skyddsutrustning**
- C) Ignorera säkerhetsanvisningar
- D) Arbeta i trånga utrymmen
14. Vad kallas den process där man förbereder metallytor för svetsning?
- A) Ytbehandling
- B) **Avfettning**
- C) Dekorering
- D) Monteringsarbete
15. Vilka verktyg behövs för att mäta material vid metallbearbetning?
- A) Måttband
- B) Linjal
- C) **Både A och B**
- D) Häftmaskin
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du planerade ditt metallprojekt och vilka faktorer du tog hänsyn till i din design. Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för planeringsprocessen.
2. Vilka utmaningar stötte du på under projektets gång och hur löste du dem? Frågar detta ger en fördjupning av elevernas problemlösningsförmåga.
3. Reflektera över vilken teknik som var mest användbar i ditt projekt och varför. Denna fråga uppmuntrar till djupare analys av de tekniker som har använts.
4. Analysera hur det estetiska aspektet påverkade ditt slutresultat och dina val genom projektet. Denna fråga öppnar för diskussion kring design och estetik.
5. Hur har din syn på metallslöjd förändrats genom detta arbete? En möjlighet att diskutera personlig utveckling och lärande.
6. Vilka nya färdigheter har du lärt dig under arbetsprocessen? Denna fråga ger utrymme för att reflextiera över personlig utveckling.
7. På vilket sätt bidrog feedback från läraren till utvecklingen av ditt projekt? Detta ger möjlighet till reflektion över samarbete och kommunikation.
8. Diskutera hur du kan använda de lärdomar du dragit från detta projekt i framtida metallarbeten. Frågan uppmuntrar till framåtblickande och planering.
Bedömning
Faktafrågorna kan ge maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor kan ge maximalt 10 poäng, där varje fullständig och välutvecklad svar ger 2 poäng.
För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, varav 0 poäng kan vara från de resonerande frågorna.
För betyg C krävs totalt minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.
För betyg A krävs totalt minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.