Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Slöjd – Syslöjd



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Slöjd

Tema: Syslöjd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom syslöjd, specifikt deras förmåga att tillämpa olika sytekniker och göra medvetna materialval i sitt arbete.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Utveckla färdigheter i att använda olika material och verktyg samt utforska olika tekniker för att skapa funktionella och estetiska produkter.”

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra enkla syarbeten och använda grundläggande tekniker och verktyg. Eleven kan också välja och motivera materialval utifrån produktens syfte.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är en raksöm?
    • A) En dekorativ söm
    • B) En söm för att sy ihop två tygstycken
    • C) En grundläggande söm för att skapa styrka
    • D) En söm som används för att skapa mönster
  2. Vilket av följande verktyg används vanligtvis för att klippa tyg?
    • A) Måttband
    • B) Sax
    • C) Sömfot
    • D) Trådrull
  3. Vad bör man tänka på när man väljer färg till sitt syprojekt?
    • A) Färgen ska alltid vara samma som läroboken
    • B) Färgen ska passa produktens syfte och funktion
    • C) Färgen ska vara trendig
    • D) Färgen spelar ingen roll
  4. Vilken sy teknik använder man för att sy elastiska material?
    • A) Raksöm
    • B) Sicksacksöm
    • C) Överlockssöm
    • D) Zickzacksöm
  5. Vilket av följande material är oftast lätt att sy med?
    • A) Läder
    • B) Bomull
    • C) Jeans
    • D) Silke
  6. Vad är syftet med att göra en skiss innan man börjar sy?
    • A) För att göra det enklare att sy
    • B) För att planera och visualisera sin idé
    • C) För att slösa tid
    • D) För att undanröja materialvalet
  7. Vilka verktyg rekommenderas för att handsy?
    • A) Nålar och sytråd
    • B) Symaskin
    • C) Klipptång
    • D) Måttband
  8. Vad innebär ‘kvalitet i utförandet’ i syslöjd?
    • A) Att arbetet är snabbt gjort
    • B) Att slutprodukten ser bra ut
    • C) Att sömmar är jämna och hållbara
    • D) Att man använder dyrt material
  9. Hur kan du göra en produkt mer funktionell?
    • A) Göra den större
    • B) Göra den tyngre
    • C) Designa med användarens behov i åtanke
    • D) Använda mer dekoration
  10. Vad är en viktig aspekt av att välja material för syslöjd?
    • A) Materialet ska passa syfte och funktion
    • B) Materialet ska vara billigt
    • C) Materialet ska vara lätt att få tag på
    • D) Materialet ska alltid vara samma som tidigare projekt
  11. Finns det några faror med att använda en symaskin?
    • A) Nej, det är helt säkert
    • B) Ja, man kan skada sig om man är ovarsam
    • C) Ja, symaskiner är aldrig pålitliga
    • D) Nej, de är bara till för att vara dekorativa
  12. Vilken teknik skulle du använda för att göra en fin detalj på din produkt?
    • A) Raksöm
    • B) Dekorsöm
    • C) Sicksacksöm
    • D) Överlockssöm
  13. Vilket av följande är viktigast att tänka på efter att man sytt klart?
    • A) Att inspektera och pröva produkten
    • B) Att ta kort på den
    • C) Att ge bort den till någon
    • D) Att lämna den i skräpet
  14. Vad känner du behöver förbättras i din syteknik?
    • A) Öva mer på att sy exakt och jämnt
    • B) Vara snabbare
    • C) Använda mer färger
    • D) Göra fler skisser

Resonerande frågor

  1. Diskutera betydelsen av att göra materialval utifrån produktens syfte.

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över hur val av material påverkar produktens funktion och utseende.
  2. Hur kan olika sytekniker påverka hållbarheten på en produkt?

    Elever kan visa sin förståelse för hur teknisk skicklighet kan öka produktens livslängd.
  3. Reflektera över din egen designprocess och hur du kom fram till dina val.

    Detta ger eleven utrymme att visa insikt i sin egen kreativa process.
  4. Vad kan du lära av andra elevers arbeten?

    Eleven har möjlighet att värdera andras bidrag och dra slutsatser för egen utveckling.
  5. Vilka utmaningar stötte du på och hur löste du dem?

    Denna fråga uppmanar till problemlösning och kritisk reflektion.
  6. Varför är det viktigt att reflektera över kvalitetsaspekter i ditt arbete?

    Detta ger eleven möjlighet att diskutera kvalitetsmedvetande i skapandeprocessen.
  7. Diskutera hur estetik och funktion kan balanseras i ett syprojekt.

    Frågan kräver att eleven tänker kritiskt och hur dessa aspekter interagerar.
  8. Vad inspirerade dig under skapandeprocessen?

    Denna fråga ger eleven chans att utforska sitt kreativa sinne och inspirationskällor.

Bedömning

Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 2 poäng vardera. Totalt finns 30 poäng att uppnå. För att få betyget E krävs 8 poäng, för C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp
×