Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Geografi
Tema: Att leva i närområdet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om sitt närområde samt deras förmåga att göra enkla geografiska analyser och använda kartor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla några utmärkande drag i närområdets natur- och kulturlandskap, inklusive hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och föremål kan berätta om livet där under olika tider.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna göra enkla geografiska analyser av omvärlden och använda kartor och andra geografiska källor, metoder, och verktyg.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken plats är oftast central i ett närområde?
A) En stor byggnad
B) En park
C) En vanlig gata
D) Skolan
2. Vad är en karta bra för?
A) Att visa vädret
B) Att hitta platser
C) Att ge vägbeskrivningar
D) Att rita bilder
3. Vad kan en plats i ditt närområde berättar om?
A) Vad som har försvunnit
B) Historien om området
C) Vad som är modernt
D) Ingen speciell info
4. Vilken av följande platser kan vara viktig för många?
A) En leksaksaffär
B) Skolan
C) Ett gym
D) Ett garage
5. Vad kännetecknar ofta en park?
A) Många hus
B) Parkeringsplatser
C) Träd och blommor
D) Vattenledningar
6. Vad är viktigt att tänka på när man läser en karta?
A) Bara titta på färgerna
B) Ignorera markeringarna
C) Leta efter symboler och nycklar
D) Ringa in alla platser
7. Vilken typ av byggnad är ofta viktig i närområdet?
A) En fabrik
B) En skola
C) En affär
D) Ett garage
8. Vad händer om man inte känner till sitt närområde?
A) Man sparar tid
B) Man kan gå vilse
C) Man får bättre vänner
D) Det spelar ingen roll
9. Vad kan berättelser om en plats hjälpa oss att förstå?
A) Platser som är tråkiga
B) Historisk bakgrund och betydelse
C) Vad folk tyckte för länge sedan
D) Ingen kunskap alls
10. Vilket av följande kan vara en skillnad mellan platser i ett närområde?
A) Deras historia
B) Hur de ser ut idag
C) Hur många som bor där
D) Vilken typ av parkering de har
11. En anekdot handlar oftast om?
A) Långa förklaringar
B) Kortare, intressanta händelser
C) Matematikuppgifter
D) En exakt karta
12. Vad bör man göra för att känna sitt närområde bättre?
A) Endast stanna hemma
B) Gå ut och upptäcka
C) Bara läsa böcker
D) Titta på TV
13. Vilka kan ge oss information om närområdet?
A) Bara böcker
B) Vuxna med erfarenhet
C) Djur
D) Ingen
14. Vilken plattform kan man använda för att illustrera sitt närområde?
A) En bok
B) En tidning
C) Internet
D) En karta
15. Vad är viktigt att tänka på vid gruppdiskussioner om platser?
A) Att lyssna på andra
B) Att alltid ha rätt
C) Att avbryta andra
D) Att inte säga något
Resonerande frågor
1. Varför är det viktigt att känna till historien bakom platser i sitt närområde?
Syftet är att eleverna ska reflektera över hur historia påverkar dagens samhälle.
2. Hur kan man använda kartor för att planera en promenad i närområdet?
Syftet är att få eleverna att tänka praktiskt kring användandet av kartor.
3. Vilka skillnader kan man se mellan olika platser i sitt närområde och varför är dessa skillnader viktiga?
Syftet är att uppmuntra till observation och analys av platsers betydelse.
4. Hur påverkar berättelser från äldre generationer vår förståelse av närområdet?
Syftet är att få eleverna att koppla historia med personliga anekdoter.
5. Vad kan man lära sig av att diskutera viktiga platser i grupper?
Syftet är att betona värdet av samarbete och utbyte av idéer.
6. Hur kan man skapa en gemensam karta över ett närområde?
Syftet är att få eleverna att tänka kreativt och samarbeta.
7. Vad skulle hända om ingen läste kartor i dag?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring teknik och traditionella verktyg.
8. Hur kan kunskapen om sitt närområde hjälpa en att bli en bättre medborgare?
Syftet är att få eleverna att reflektera över samband mellan plats och identitet.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng.
De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng. Varje korrekt och välformulerad respons ger 1 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).