Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Geografi
Tema: Djurliv och naturresurser i olika länder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om djurliv och naturresurser, samt deras förståelse för hur dessa faktorer samverkar i olika miljöer och deras betydelse för människan.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla djurlivet i olika delar av världen samt jordens naturresurser. Detta inkluderar grundläggande kunskaper om hur djur och växter är anpassade till sina miljöer och hur dessa påverkar människors liv.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna beskriva tydliga kännetecken för djur och växter samt berätta om hur de lever i olika naturtyper.
Prov
Faktafrågor
- Vilket djur lever i regnskogar?
- A) Krokodil
- B) **Jaguar**
- C) Ökenlejon
- D) Pingvin
- Vilken av följande är en naturresurs?
- A) **Vatten**
- B) Luft
- C) Ljud
- D) Barn
- Vad kallas den plats där ett djur lever?
- A) Hus
- B) **Livsmiljö**
- C) Skola
- D) Arbetsplats
- Vilket av följande djur är anpassat till kalla klimat?
- A) Sköldpadda
- B) **Pingvin**
- C) Känguru
- D) Elefant
- Vad är viktigt för djur i deras livsmiljö?
- A) **Naturresurser**
- B) Människor
- C) Exceptionella väderförhållanden
- D) Ovanliga djur
- Vilken av följande är inte en naturresurs?
- A) **Skugga**
- B) Träd
- C) Olja
- D) Grus
- Vilket av följande djur är känd för att vara en rovdjur?
- A) **Lejon**
- B) Ko
- C) Fiskmås
- D) Känguru
- Vad kallas de resurser som människor använder?
- A) Djur
- B) **Naturresurser**
- C) Fastigheter
- D) Datorer
- Vilket av följande djur kan man oftast hitta i Afrika?
- A) **Elefant**
- B) Pingvin
- C) Ishavssäl
- D) Panda
- Hur påverkar människor naturresurser?
- A) De skapar endast djurparker
- B) **De utvinner och använder dem**
- C) De jackar dem
- D) De lämnar dem orörda
- Vad är ett exempel på en naturresurs från havet?
- A) **Fisk**
- B) Banan
- C) Träd
- D) Sand
- Vilket djur är känd för att bo i det kalla Antarktis?
- A) **Pingvin**
- B) Zebra
- C) Tiger
- D) Snöleopard
- Vilket djur lever ofta på savannen?
- A) **Lejon**
- B) Delfin
- C) Rådjur
- D) Grizzlybjörn
- Vad är det viktigaste elementet i en livsmiljö?
- A) Människor
- B) **Resurser**
- C) Byggnader
- D) Transporter
Resonerande frågor
- Diskutera varför vissa djur är anpassade till specifika miljöer. Syftet är att låta eleverna förklara anpassningar och ge exempel.
- Hur kan vi som människor bidra till att skydda djurens livsmiljöer? Detta ger eleverna möjlighet att resonera kring skydd och hållbarhet i olika miljöer.
- Vilka effekter kan klimatförändringar ha på djurlivet och naturresurser? Här får eleverna analysera globala problem i relation till deras effekter.
- Varför är det viktigt att bevara naturresurser för framtida generationer? Eleverna får möjlighet att reflektera över hållbarhet och framtidssäkring.
- Vilka exempel på samspelet mellan djur och deras livsmiljöer kan du ge? Denna fråga fokuserar på djupare kunskap och exempelbaserad förståelse.
- Hur kan kulturella faktorer påverka människors användning av naturresurser? Eleverna ges möjlighet att koppla kultur och miljö.
- Beskriv hur städer kan påverka djurlivet i närheten. Denna fråga ger möjlighet att diskutera hur urbanisering påverkar ekosystem.
- I vilken utsträckning ska vi som samhälle skydda djur och naturresurser? Eleverna får chansen att diskutera moral och ansvar.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje viss insikt ger 1 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).