Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 1. Geografi – Kartan och dess betydelse

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Geografi

Tema: Kartan och dess betydelse

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om kartor, deras uppbyggnad och användning samt att de ska visa förståelse för grundläggande geografiska begrepp.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad, inklusive gradnät, färger, symboler och skala. Eleverna ska få förståelse för hur kartor kan användas för att beskriva geografiska förhållanden i deras omgivning.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna använda och läsa enklare kartor och förstå grundläggande begrepp som beskriver läge, avstånd och riktning.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med en karta?

A) Att visa väder

B) Att ge information om djur

C) Att hjälpa oss att hitta vägar

D) Att visa filmer

Rätt svar: C

2. Vilken färg används oftast för att visa vatten på en karta?

A) Grön

B) Blå

C) Röd

D) Gul

Rätt svar: B

3. Vad kallas det som visar avstånd på en karta?

A) Symboler

B) Skala

C) Titel

D) Färger

Rätt svar: B

4. Vilken del av en karta visar vad kartan handlar om?

A) Innehållsförteckning

B) Legend

C) Titel

D) Skala

Rätt svar: C

5. Vad beskriver kartans färger?

A) Temperatur

B) Olika miljöer

C) Kläder

D) Djur

Rätt svar: B

6. Vad hjälper gradnät på en karta till med?

A) Att visa vägar

B) Att visa kartans färger

C) Att hjälpa oss att hitta positioner

D) Att visa människor

Rätt svar: C

7. Vad kan vi använda en karta till i vår vardag?

A) Att köpa mat

B) Att hitta vägen till en plats

C) Att göra läxor

D) Att spela spel

Rätt svar: B

8. Hur kan man se skillnad på en stad och skog på en karta?

A) Genom färger och symboler

B) Genom att fråga människor

C) Genom att läsa text

D) Genom fotografier

Rätt svar: A

9. Vilken symbol skulle du kunna använda för att visa en lekplats?

A) En stjärna

B) En cirkel

C) En triangel

D) En fyrkant

Rätt svar: B

10. Vad menas med riktning på en karta?

A) Hur vi målar

B) Hur vi klär oss

C) Hur vi förflyttar oss

D) Hur vi hänger upp kartan

Rätt svar: C

11. Vad är en symbol på en karta?

A) En typ av färg

B) En bild som representerar något

C) En del av kartan

D) En typ av skala

Rätt svar: B

12. Vad kan du använda kartor för på resor?

A) Att skriva berättelser

B) Att bestämma vart du ska åka

C) Att baka mat

D) Att leka med vänner

Rätt svar: B

13. Vilket av följande är en del av en karta?

A) En klocka

B) En ritning

C) En nyhetsartikel

D) En legend

Rätt svar: D

14. Hur kan avstånd mätas på en karta?

A) Genom att räkna antalet symboler

B) Genom att använda skalan

C) Genom att söka på nätet

D) Genom att fråga en klasskamrat

Rätt svar: B

15. Vad är viktigt att tänka på när man läser en karta?

A) Att förstå alla färger och symboler

B) Att bara titta på kartan

C) Att inte fråga om hjälp

D) Att måla på kartan

Rätt svar: A

Resonerande frågor

1. Varför tror du att kartor är viktiga i vår vardag?

Syftet med frågan är att få eleverna att tänka kritiskt om kartors betydelse och användning.

2. Hur skulle du förklara skillnaden mellan en digital och en analog karta?

Genom denna fråga får eleverna möjlighet att visa sin förståelse för olika typer av kartor.

3. Ge exempel på en situation där en karta har hjälpt dig eller någon annan.

Frågan uppmanar eleverna att reflektera över sina egna erfarenheter och hur kartor kan vara användbara.

4. Vilka utmaningar kan uppstå när man använder en karta?

Genom att diskutera utmaningar visar eleverna sin förmåga att tänka kritiskt och lösa problem.

5. Hur påverkar olika symboler och färger förståelsen av en karta?

Denna fråga uppmanar till djupare analys av hur visuella element påverkar tolkning av kartor.

6. Tänk om du skulle rita en karta över ditt hem. Vilka element skulle vara viktigast att inkludera?

Denna fråga hjälper eleverna att tänka kreativt och praktiskt kring sina kunskaper om kartor.

7. Hur kan vi använda kartor för att lära oss mer om nya platser?

Frågan uppmanar till reflektion över hur kartor kan utvidga vår kunskap om världen.

8. Finns det några negativa aspekter av att lita för mycket på kartor? Diskutera.

Genom att ha en diskussion kring detta ämne uppmuntras eleverna att tänka på kritiska perspektiv av kartan.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera, vilket ger totalt 16 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp