Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Geografi – Orientering med kartor

Lektionsplanering: Geografi

Årskurs: 1

Ämne: Geografi

Tema: Att orientera sig i förhållande till kartan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla hur man kan orientera sig med hjälp av kartor. Det inkluderar att förstå begrepp kopplade till läge, riktning och avstånd samt att tillämpa dessa i praktiska situationer när eleverna navigerar i närområdet.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna använda enkla kartor för att orientera sig i förhållande till omgivningen och förstå grundläggande begrepp som beskriver riktning och läge.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till orientering

(10 min).

  • Förklara vad orientering innebär.
  • Diskutera hur vi använder kartor för att hitta vägar och platser.
  • Ställa frågor om elevernas erfarenheter av att hitta vägar i området.

Riktningar och lägen

(10 min).

  • Gå igenom grundläggande riktningar (nord, syd, öst, väst).
  • Använda en kompass för att visa riktningar.
  • Diskutera hur dessa riktningar används när man läser en karta.

Praktisk kartläsning

(10 min).

  • Ge eleverna en enkel karta över skolområdet.
  • Låt dem öva på att hitta olika platser (skolan, lekområdet) med hjälp av riktningar.
  • Diskutera svårigheter och triumphar vid kartläsning.

Reflektion och diskussion

(10 min).

  • Diskutera vad eleverna har lärt sig under lektionen.
  • Ställ frågor som “Varför är det bra att kunna orientera sig?”
  • Låt eleverna dela med sig av sina tankar kring att använda kartor.

Aktivitet

Eleverna ska i par framställa sina egna kartor över skolans område, där de markerar specifika platser och gör en liten legend för olika symboler. De ska även presentera sin karta för klassen och förklara varför de valde att markera just dessa platser. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är orientering? Svar: (elevernas egna definitioner).
  • Vilka riktningar finns det och varför är de viktiga? Svar: (elevers insikter).
  • Hur kan vi använda kartor för att navigera? Svar: (elevernas exempel).
  • Kan du ge ett exempel på hur du har använt en karta tidigare? Svar: (elevernas berättelser).
  • Vad vill du lära dig mer om kartor och orientering? Svar: (elevernas frågor).

Hemuppgift

Eleverna får i uppdrag att rita en karta över sin hemväg till skolan, där de markerar viktiga platser och signalerar riktningar. De ska också inkludera en kort text om vad de ser längs vägen. Detta kan ge dem en praktisk och personlig koppling till kartläsning.


Modern Tillbaka-knapp
×