Prov i Geografi
Årskurs: 1
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges olika landskap och naturtyper
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla Sveriges olika landskap och naturtyper samt hur dessa påverkar människors och djurs livsvillkor. Det inkluderar en förståelse för de utmärkande dragen för olika delar av Sverige, som fjäll, skogar, sjöar och kustlinjer.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna beskriva några utmärkande drag för olika landskap och naturtyper i Sverige, samt ge exempel på flora och fauna i dessa områden.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett skogslandskap i Sverige?
A) Öland
B) Lappland
C) Småland
D) Skåne
2. Vad kallas den del av Sverige som består av fjäll?
A) Skärgården
B) Östergötland
C) Lappland
D) Gotland
3. Vilken typ av växt är vanlig att hitta i fjällen?
A) Ljung
B) Ek
C) Tall
D) Asplöv
4. Vad är ett av djuren som lever i den svenska skogen?
A) Fisk
B) Sköldpadda
C) Älg
D) Pingvin
5. Vilket landskap är känt för sina sjöar?
A) Dalarna
B) Värmland
C) Norrbotten
D) Halland
6. Vad kallas den del av Sverige som består av klippor och kustlinje?
A) Inland
B) Skärgård
C) Fjäll
D) Sjöar
7. Vilken av följande växter växer ofta i skärgården?
A) Tall
B) Algen Kelp
C) Höstskärm
D) Ormrot
8. Vad är ett typiskt djur för Sveriges kustlinje?
A) Uggla
B) Säl
C) Rådjur
D) Hare
9. Vad kännetecknar landskapet på Gotland?
A) Fjäll
B) Kalkstensklippor
C) Regnskog
D) Ökensand
10. Vilket av följande är inte ett svenskt landskap?
A) Texas
B) Värmland
C) Östergötland
D) Blekinge
11. Vilket djur kan man ofta se i åker- och ängsområden?
A) Ripa
B) Uggla
C) Fälthare
D) Varg
12. Vilken typ av klimat har södra Sverige?
A) Tempererat
B) Arktiskt
C) Tropiskt
D) Ökenklimat
13. Vad är en viktig faktor som påverkar djurlivet i svenska fjäll?
A) Varmt klimat
B) Kalla vintrar
C) Torka
D) Mängd vatten
14. Vad gör att Öland är ett särskilt landskap?
A) Bergskedjor
B) Stora fält av raps
C) Skogar
D) Sandstränder
15. Vilken typ av ekosystem finns typiskt i en skog?
A) Terrestra ekosystem
B) Marin ekosystem
C) Stads ekosystem
D) Öken ekosystem
Resonerande frågor
1. Beskriv detaljert ett landskap i Sverige och dess kännetecken.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna djupdyka i ett specifikt landskap och visa sin kunskap om det.
2. Diskutera hur människor påverkar naturen i olika landskap i Sverige.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över mänsklig påverkan och ansvar.
3. Ge exempel på hur djurlivet skiljer sig mellan olika landskap.
Frågan bjuder in till en djupare analys av ekologiska skillnader.
4. Reflektera över vad som gör varje landskap unikt och varför det är viktigt att bevara dem.
Här ges möjligheten att resonera kring bevarande och ekologiska värden.
5. Vilka utmaningar kan olika landskap i Sverige stå inför idag?
Eleverna får här anledning att diskutera samtida problem och lösningar.
6. Hur kan vi som individer bidra till att skydda våra landskap?
Frågan syftar till att stimulera ansvarstagande och handling.
7. På vilket sätt kan utbildning förbättra förståelsen för Sveriges landskap?
Denna fråga tar sikte på betydelsen av kunskap och medvetenhet.
8. Vad skulle du vilja förändra i ditt närsamhälle för att bättre skydda naturen?
Eleverna får reflektera över sina egna idéer och engagemang i miljöfrågor.
Bedömning
Provets poängfördelning: Varje faktafråga ger 1 poäng, resonerande frågor ger 2 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).