Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Geografi
Tema: Levnadsvillkor och människors livsmiljöer
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse för hur olika miljöer och levnadsvillkor ser ut runt om i världen, samt deras förmåga att diskutera och reflektera över faktorer som påverkar människors liv. Provets strukturerade format ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper både genom faktakunskaper och djupgående resonerande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i geografi ska ge eleverna kunskap om hur olika miljöer och levnadsvillkor ser ut runt om i världen. Det handlar om att förstå hur människors liv påverkas av olika faktorer som natur, tillgång till resurser, kultur och samhällsstruktur. Eleverna ska också få insikt i skillnader och likheter mellan olika livsmiljöer och diskutera hur dessa kan påverka människors vardag.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur människors levnadsvillkor kan variera och ange orsaker till dessa skillnader. Eleven deltar i samtal om levnadsförhållanden ur olika perspektiv, vilket bidrar till en förståelse för olika kulturella och sociala sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder begreppet “levnadsvillkor”?
A) Hur människor lever och har det i olika delar av världen.
B) Överlevnadsstrategier hos djur.
C) Ekonomiska faktorer i ett land.
D) Livsstil och normer i ett samhälle.
2. Vilken av följande faktorer påverkar levnadsvillkoren?
A) Tillgång till naturresurser.
B) Utbildning.
C) Antal invånare.
D) Teknologiska framsteg.
3. Hur kan klimat påverka levnadsvillkor?
A) Genom att bestämma tillgång till vatten och mat.
B) Genom att påverka människors livsstil.
C) Genom att påverka djurlivet.
D) Genom att påverka kultur.
4. Vilken skillnad finns mellan levnadsvillkor i Sverige och i Indien?
A) Båda länderna har liknande sjukvård.
B) Sverige har fler skolor än Indien.
C) Indiens klimat är kallare än Sveriges.
D) Sverige har bättre tillgång till utbildning.
5. Vad är en resurs?
A) En typ av djur.
B) Något som inte finns i naturen.
C) Något som människor använder för att leva.
D) En typ av mat.
6. Hur påverkar ekonomiska förhållanden levnadsvillkoren?
A) De påverkar endast utbildning.
B) De har ingen påverkan.
C) De påverkar tillgången till resurser.
D) De påverkar enbart sjukvård.
7. Vilka länder jämförs i undervisningen angående levnadsvillkor?
A) Sverige, Indien och Uganda.
B) USA, Brasilien och Mexiko.
C) Kina, Japan och Sydkorea.
D) Norge, Finland och Danmark.
8. Vilken typ av levnadsvillkor är viktigast för ett gott liv?
A) Att ha ett hus.
B) Att ha tillgång till nöjen.
C) Att ha en bra utbildning.
D) Att ha tillgång till mat och vatten.
9. Vad kan man göra för att förbättra levnadsvillkoren i världen?
A) Ge stöd och hjälp till de som behöver det.
B) Prata om problemen.
C) Öka skattetrycket.
D) Resa till olika länder.
10. Vad kan knappa resurser leda till?
A) Ökad befolkning.
B) Bättre livskvalitet.
C) Fler sjukdomar.
D) Sämre livsvillkor.
11. Vilken diskussion har eleverna i klassen?
A) Hur kultur påverkar levnadsvillkor.
B) Viktiga faktorer för ett gott liv.
C) Ekonomins påverkan på samhället.
D) Djurens rättigheter.
12. Vad innebär global uppvärmning för levnadsvillkoren?
A) Inga konsekvenser.
B) Bättre jordbruk.
C) Färre resurser.
D) Förändrade miljöer och klimat.
13. Vad diskuterades om utbildning i samband med levnadsvillkor?
A) Att det är oviktigt.
B) Att det är mer för kvinnor.
C) Att det är avgörande för livet.
D) Att alla har tillgång till det.
14. Varför är kultur viktig för förståelsen av levnadsvillkor?
A) Den formar människors liv och värderingar.
B) Den påverkar enbart ekonomiska förhållanden.
C) Den spelar ingen roll överhuvudtaget.
D) Den är endast relevant i utvecklingsländer.
15. Vad handlar livsmiljöer om?
A) Enbart natur.
B) Människors yrken.
C) Hur människor lever och interagerar.
D) Djurens livsstil.
Resonerande frågor
1. Hur kan vi hjälpa människor som har sämre levnadsvillkor och varför är det viktigt?
Syftet är att undersöka elevernas förståelse för humanitär hjälp och samhällsansvar.
2. På vilket sätt kan kultur påverka en persons levnadsvillkor?
För att ge eleverna möjlighet att reflektera över kulturens påverkan på livsmiljöer.
3. Vad skulle hända om levnadsvillkoren för en specifik grupp i samhället förbättrades?
Denna fråga ger möjlighet att diskutera förändringar och deras konsekvenser.
4. Hur ser du på skillnaderna i levnadsvillkor globalt? Vilka känslor väcker det hos dig?
Låt eleverna reflektera över sina egna känslor och ståndpunkter.
5. Vilka långsiktiga lösningar skulle kunna bidra till att förbättra levnadsvillkoren världen över?
Uppmuntrar kritiskt tänkande och problemlösning.
6. Hur kan utbildning bidra till att förändra en persons levnadsvillkor?
För att fånga in vikten av utbildning i samhällsutveckling.
7. Varför är det viktigt att förstå skillnaderna i levnadsvillkor?
Syftet är att få elever att tänka på empati och medvetenhet.
8. Hur kan vi arbeta tillsammans för att förbättra levnadsvillkoren?
Att ge eleverna möjlighet att föreslå konkreta åtgärder och samarbeten.
Bedömning
Faktafrågor är värda 1 poäng vardera. Resonerande frågor är värda 3 poäng vardera.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).