Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges klimat och väder
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska kunna demonstrera sina kunskaper kring Sveriges klimat och väderförhållanden, och hur dessa faktorer påverkar människors liv och miljön. Provets format med både faktafrågor och resonerande frågor ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper och förståelse för ämnet på olika nivåer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna kunskap om Sveriges klimat och väderförhållanden samt hur dessa faktorer påverkar livet och miljön. Det handlar om att förstå skillnaderna mellan väder och klimat, hur klimatet varierar över landet och vilka konsekvenser detta får för människor och natur.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på vad klimat och väder är, samt vilka väderfenomen som finns i Sverige. Eleven kan resonera kring hur förändringar i klimatet kan påverka människors liv och natur.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är skillnaden mellan väder och klimat?
A) Väder är långsiktigt, klimat är kortsiktigt.
B) Väder är vad som händer nu, klimat är vad som händer över tid.
C) Väder påverkar alltid klimatet.
D) Väder är kortsiktiga förhållanden, medan klimat är långsiktiga mönster.
2. Vilket av följande väderfenomen är vanligt i Sverige?
A) Regn
B) Tornado
C) Tsunami
D) Värmebölja (i tropiska områden)
3. Vad kan påverka klimatet i Sverige?
A) Antalet invånare
B) Havets strömmar
C) Byggnader
D) Djurpopulationer
4. Vilken av följande faktorer påverkar vädret mest?
A) Bergformationer
B) Lufttryck
C) Solens strålar
D) Tidigare väderförhållanden
5. Vilket väderfenomen innebär kraftiga vindar och regn?
A) Snöstorm
B) Storm
C) Kyla
D) Åska
6. Vad känner du till om snöfall i Sverige?
A) Det kan stoppa trafiken och påverka vardagslivet.
B) Det påverkar aldrig våra aktiviteter.
C) Snöfall är helt ovanligt i Sverige.
D) Snöfall ger alltid positiv påverkan.
7. Hur många klimattyper finns det i Sverige?
A) En
B) Flera
C) Tre
D) Ingen
8. Vad kallas den uppvärmda luften i tropikerna som aldrig når Sverige?
A) Kallfront
B) Sangplacering
C) Tropisk luft
D) Polarluft
9. Vad är en konsekvens av förändringar i klimatet?
A) Ökad växtlighet överallt
B) Förändringar i djurens livsmiljöer
C) Det påverkar inte alls naturen.
D) Mindre regn i norr
10. Vad kan vädret påverka i vår vardag?
A) Inget, vi gör alltid som vi vill.
B) Våra utomhusaktiviteter.
C) Endast skolan.
D) Djurens liv.
11. Hur påverkar värmeböljor människor?
A) De påverkar inte oss.
B) Endast djuren påverkas.
C) De kan leda till hälsoproblem.
D) De gör allt roligare.
12. Vilken årstid har flest regndagar i Sverige?
A) Vinter
B) Höst
C) Sommar
D) Vår
13. Vad är vanligast i Sverige under vintern?
A) Snö
B) Regn
C) Åska
D) Sol
14. Vad kan man göra för att anpassa sig till vädret?
A) Klä sig rätt för varje vädertyp.
B) Stanna inne oavsett väder.
C) Följ vädret enbart på veckan.
D) Ignorera vädret.
15. Hur kan vi se att klimatet förändras?
A) Det förändras inte.
B) Man ser olika väderfenomen oftare.
C) Ingen märker förändringen.
D) Allt verkar vara desamma.
Resonerande frågor
1. Beskriv vad väder och klimat innebär och hur de skiljer sig åt.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att konkret förstå och förklara begreppen.
2. Resonera om hur olika klimattyper påverkar människors liv i Sverige.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att koppla teori till praktik i vardagen.
3. Diskutera vilka konsekvenser klimatförändringar kan ha på den svenska naturen.
Syftet är att eleverna ska visa förståelse för samband mellan klimat och miljöpåverkan.
4. Hur kan man bidra till en hållbar utveckling i relation till Sveriges väder och klimat?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt om sin roll i klimathantering.
5. Vilka väderfenomen upplever du som mest intressanta och varför?
Syftet är att låta eleverna reflektera över sina egna erfarenheter kring väder.
6. Hur kan kunskap om väder och klimat påverka våra val i vardagen?
Syftet är att diskutera hur kunskap kan omsättas i praktiska vardagssituationer.
7. Berätta om hur vädret har påverkat en aktivitet du har gjort eller tänkt göra.
Syftet är att koppla personliga erfarenheter till de teoretiska kunskaperna.
8. Resonera kring hur vädrets förändringar kan påverka djur och växtliv i Sverige.
Syftet är att låta eleverna analysera påverkan av klimatförändringar på biodiversiteten.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng, vilket ger en maximal poängsumma på 15. De resonerande frågorna ger maximalt 3 poäng per fråga, vilket ger en maximal poängsumma på 24.
För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.