En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Geografi – Sveriges landskap

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Geografi

Tema: Sveriges landskap

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper om Sveriges landskap, deras kännetecken och den påverkan som dessa har på människors liv och aktiviteter. Provets utformning syftar också till att stimulera elevernas förmåga att göra jämförelser och koppla samman geografiska fakta.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion behandlas Sveriges olika landskap och deras kännetecken. Eleverna ska få kunskap om de geografiska, kulturella och historiska aspekterna av varje landskap, samt förstå hur dessa faktorer påverkar livet för människorna som bor där.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för kännetecken i Sverige och i omvärlden samt göra enkla jämförelser mellan dessa. Dessutom ska eleverna kunna beskriva och ge exempel på olika geografiska områden, samt förstå deras påverkan på människornas liv och aktiviteter.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket landskap i Sverige är känt för sina många sjöar?

A. Norrbotten

B. Västergötland

C. **Småland**

D. Gotland

2. Vad är huvudstaden i Skåne?

A. Kiruna

B. **Malmö**

C. Lund

D. Göteborg

3. Vilket av följande landskap ligger söder om Stockholm?

A. Västmanland

B. **Södermanland**

C. Uppsala

D. Örebro

4. Vilket landskap är känt för sin jordbruksproduktion?

A. Dalarna

B. **Skåne**

C. Jämtland

D. Halland

5. Vilket berg är det högsta i Sverige?

A. **Kebnekaise**

B. Åreskutan

C. Glittre

D. Helagsfjället

6. Vilket landskap ligger på Gotland?

A. **Gotland**

B. Öland

C. Bohuslän

D. Lappland

7. Vad kallas de öar som ligger utanför Sveriges östkust?

A. Götaland

B. **Östkusten**

C. Öland

D. Skåne

8. Vilket landskap är känt för sina fjäll och turism?

A. Norrbotten

B. **Jämtland**

C. Blekinge

D. Skåne

9. Vilken stad ligger i Norrland?

A. **Umeå**

B. Stockholm

C. Malmö

D. Uppsala

10. Vilket landskap kallas för “ett av de mest glesbefolkade”?

A. **Norrbotten**

B. Dalarna

C. Östergötland

D. Södermanland

11. Vad är en typisk känneteckning för Värmland?

A. Tundra

B. **Skogar och sjöar**

C. Berg

D. Slätter

12. Vilket landskap ligger strax söder om Vänern?

A. **Västergötland**

B. Östergötland

C. Skåne

D. Dalarna

13. Vilken typ av klimat finns det i Norrbotten?

A. **Inlandsclimat**

B. Medelhavsklimat

C. Tropiskt klimat

D. Tempererat klimat

14. Vad för slags resurser finns ofta i Lappland?

A. **Mineraler**

B. Olja

C. Kol

D. Vattenkraft

15. Vilket av följande är ett kännetecken för Halland?

A. **Kustlinie och stränder**

B. Fjäll

C. Sjöar

D. Skogar

Resonerande frågor

1. Beskriv hur den geografiska placeringen av ett landskap kan påverka dess kultur och traditioner.

Syftet med denna fråga är att få eleverna att tänka kritiskt och analysera sambanden mellan geografi och kultur.

2. Resonera kring varför det är viktigt att lära sig om Sveriges landskap.

Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över betydelsen av geografisk kunskap i vardagen.

3. Diskutera hur landskapens resurser kan påverka ekonomin i varje område.

Eleverna får möjlighet att göra kopplingar mellan geografi och ekonomi.

4. Jämför två landskap i Sverige och deras kännetecken.

Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för likheter och skillnader mellan olika områden.

5. Hur skulle en förändring i klimatet kunna påverka Sveriges landskap?

Genom denna fråga kan eleverna tänka på framtida utmaningar och deras påverkan på geografi.

6. Vad är skillnaden mellan ett landskap och en region? Ge exempel.

Syftet är att eleverna ska förstå begreppens innebörd och kunna relatera dem till verkligheten.

7. Vilka kulturella skillnader finns mellan de olika landskapen i Sverige? Ge exempel.

Eleverna ges möjlighet att undersöka och beskriva kulturella aspekter kopplade till geografi.

8. Hur kan du som medborgare bidra till att bevara Sveriges landskap?

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på sina egna handlingar och ansvar ur ett geografiskt perspektiv.

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng, totalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng vardera, totalt 16 poäng.

För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).