Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Matematik 2c
Tema:
Introduktion till regressionsanalys i forskning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och tillämpning av regressionsanalys inom matematik, samt deras förmåga att analysera och tolka data i forskningssammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Problemlösning som omfattar begrepp och metoder i kursen, med särskild utgångspunkt i karaktärsämnen och samhällsliv. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 2c)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär regressionsanalys?
- A) En metod för att rangordna data
- B) En statistisk metod för att modellera relationer mellan variabler
- C) En typ av grafisk presentation
- Vilken av följande är en typ av regressionsanalys?
- A) Linjär regression
- B) Statistisk testning
- C) Data insamling
- Vad står R² för i regressionsanalys?
- A) Korrelationskoefficient
- B) Förklarad varians
- C) Standardavvikelse
- Vad är en residual?
- A) Skillnaden mellan observerade och förutsagda värden
- B) Ett statistiskt mått på spridning
- C) En typ av graf
- Vilket av följande påståenden är korrekt?
- A) Regressionsanalys kan endast utföras på linjära data
- B) Regressionsanalys kan även användas för icke-linjära data
- C) Regressionsanalys är alltid exakt
- Vad är en oberoende variabel?
- A) En variabel som påverkas av andra variabler
- B) En variabel som inte påverkas av andra variabler
- C) En variabel som alltid är konstant
- Vilken typ av diagram används ofta för att illustrera regressionsanalys?
- A) Stapeldiagram
- B) Linjediagram
- C) Cirkeldiagram
- Vad är syftet med att skapa en regressionsmodell?
- A) För att förutse framtida värden
- B) För att skapa en databas
- C) För att samla in data
- Vad kan man använda regressionsanalys till inom forskning?
- A) För att bevisa orsakssamband
- B) För att förutsäga resultat
- C) Båda ovanstående
- Vilken typ av analys kan regressionsanalys inte användas för?
- A) Att analysera trender
- B) Att förutsäga framtida händelser
- C) Att beskriva en enskild observation
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Regressionsanalys | Metod för att samla in data | Statistisk metod för att modellera relationer | En typ av diagram |
Residual | Skillnad mellan observerade och förutsagda värden | En typ av variabel | En statistisk testning |
Oberoende variabel | En variabel som påverkas av andra | En konstant variabel | En variabel som inte påverkas av andra |
Linjär regression | En typ av analys för tidsserier | En modell som visar linjära samband | En typ av graf |
Förklarad varians | Procent av variansen som förklaras av modellen | En typ av residual | En konstant i en modell |
Korrelation | Statistiskt samband mellan två variabler | En typ av regression | En grafisk presentation |
Modell | Teoretisk förutsägelse | Konstruktion av data | En sammanställning av data |
Data | Insamlad information | En typ av analys | En grafisk representation |
Variabel | En konstant i en analys | En måttenhet | En faktor som kan förändras |
Statistik | Vetenskapen om insamling och analys av data | En typ av regression | En grafisk presentation |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera fördelarna och nackdelarna med att använda regressionsanalys i forskning. Vad kan vara problematiskt med resultaten?
- Ge exempel på hur regressionsanalys kan användas i en verklig forskningssituation. Vilka variabler skulle kunna ingå?
- Hur kan du säkerställa att din regressionsmodell är tillförlitlig? Vilka tester eller metoder kan användas?
- Reflektera över skillnaden mellan korrelation och kausalitet. Varför är det viktigt att förstå denna skillnad när man tolkar resultat från regressionsanalys?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna