Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 2c
Tema: Beräkning av korrelationskoefficient i labbdata
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tillämpa begrepp och metoder relaterade till korrelationskoefficienter i praktiska sammanhang. Genom att analysera labbdata ska eleverna kunna beräkna och tolka korrelationen mellan variabler.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 2c)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en korrelationskoefficient?
- A. Ett mått på styrkan av ett samband mellan två variabler
- B. En typ av diagram
- C. En statistisk metod för att räkna medelvärden
- Vilken värde kan korrelationskoefficienten anta?
- A. Mellan -1 och 1
- B. Mellan 0 och 100
- C. Mellan -100 och 100
- Vad betyder en korrelationskoefficient nära 0?
- A. Inga samband finns
- B. Starkt positivt samband
- C. Starkt negativt samband
- Vilken av följande metoder används för att beräkna korrelationskoefficienten?
- A. Regler för addition
- B. Pearson’s metod
- C. Medianmetoden
- Vad indikerar en positiv korrelation?
- A. När den ena variabeln ökar, så ökar den andra
- B. Den ena variabeln minskar när den andra ökar
- C. Ingen förändring sker
- Vilken typ av data kan användas för att beräkna korrelationskoefficienten?
- A. Kategoriska data
- B. Kvantitativa data
- C. Kvalitativa data
- Hur påverkar uteliggare korrelationskoefficienten?
- A. Ingen påverkan
- B. Kan snedvrida resultaten
- C. Förbättrar noggrannheten
- Vilken typ av samband indikerar en negativ korrelationskoefficient?
- A. Storlek och vikt
- B. Tid och avstånd
- C. Temperatur och försäljning av glass
- Vad betyder en korrelationskoefficient på -0.85?
- A. Svagt negativt samband
- B. Starkt negativt samband
- C. Inget samband
- Vad är skillnaden mellan korrelation och kausalitet?
- A. Korrelation innebär orsak och verkan
- B. Korrelation visar bara samband, inte orsak och verkan
- C. Kausalitet är alltid starkare än korrelation
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord eller begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Korrelation | En typ av medelvärde | Förhållandet mellan två variabler | En grafisk presentation |
Variabel | Ett mätvärde | En konstant | En faktor som kan förändras |
Outlier | Data med hög precision | En avvikande punkt i datamängden | Ett normalt värde |
Regression | En typ av korrelation | En metod för att förutsäga värden | En typ av medelvärde |
Statistik | Sammanställning av data | En typ av analysmetod | En form av visuell presentation |
Data | Information som kan analyseras | En typ av grafik | En konstant värde |
Medelvärde | Det mest frekventa värdet | Summan av värden delat med antalet | En typ av standardavvikelse |
Standardavvikelse | Genomsnittlig deviation från medelvärdet | Ett värde som representerar fördelning | En typ av korrelation |
Graf | Visuell representation av data | En typ av formulering | En metod för att räkna |
Histogram | En typ av diagram för att visa frekvenser | En specifik typ av data | En metod för regressionsanalys |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur korrelationskoefficienten kan påverkas av uteliggare i en datamängd. Ge exempel på en situation där detta kan inträffa.
- Förklara skillnaden mellan korrelation och kausalitet med egna exempel. Varför är det viktigt att skilja på dessa två begrepp i forskning?
- Resonera kring hur olika datainsamlingsmetoder kan påverka korrelationskoefficienten. Vilka metoder är mest tillförlitliga och varför?
- Beskriv en verklig tillämpning av korrelationskoefficienten i ett forskningsområde av ditt val och diskutera dess betydelse.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt i % (Antal poäng) |
---|---|
E | 30% (17) |
D | 50% (28) |
C | 60% (33) |
B | 75% (41) |
A | 90% (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna