Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 6

Ämne: Matematik

Tema: Samband, uttryck och ekvationer

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av samband, uttryck och ekvationer inom matematik. Eleverna ska visa sin förmåga att förstå matematiska begrepp, lösa uppgifter och använda matematiska metoder.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska använda och beskriva samband i matematiska situationer.Eleven kan med viss säkerhet använda matematiska begrepp och metoder i olika situationer.

Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är värdet av \( x \) i ekvationen \( 2x + 3 = 11 \)?
    • a) 4
    • b) 3
    • c) 5
  2. Vilken av följande uttryck beskriver sambandet mellan \( x \) och \( y \) om \( y = 2x + 1 \)?
    • a) y ökar med 1 när x ökar med 1
    • b) y ökar med 2 när x ökar med 1
    • c) y minskar med 1 när x ökar med 1
  3. Vad är lösningen på ekvationen \( x – 4 = 10 \)?
    • a) 6
    • b) 14
    • c) 4
  4. Om \( y = 3x \), vad är värdet av \( y \) när \( x = 2 \)?
    • a) 3
    • b) 6
    • c) 9
  5. Vilket uttryck motsvarar “tre gånger ett tal \( z \) minus 5”?
    • a) \( 3z – 5 \)
    • b) \( z – 5 \)
    • c) \( 3(z – 5) \)
  6. Vad är värdet av \( x \) i ekvationen \( 5x = 25 \)?
    • a) 5
    • b) 10
    • c) 2
  7. Vilken av följande är en korrekt algebraisk förenkling av \( 2(x + 3) \)?
    • a) \( 2x + 3 \)
    • b) \( 2x + 6 \)
    • c) \( x + 3 \)
  8. Om \( y = x^2 \), vad är värdet av \( y \) när \( x = 3 \)?
    • a) 6
    • b) 9
    • c) 12
  9. Vad kallas en ekvation som innehåller ett variabeluttryck?
    • a) Konstantsamband
    • b) Algebraisk ekvation
    • c) Numerisk ekvation
  10. Vad är lösningen på ekvationen \( 3x + 2 = 11 \)?
    • a) 3
    • b) 5
    • c) 4
  11. Vilken av följande är ett exempel på en funktion?
    • a) \( y = 2x + 1 \)
    • b) \( x + y = 5 \)
    • c) \( y^2 = x \)
  12. Vad är värdet av \( x \) i ekvationen \( 4x – 4 = 0 \)?
    • a) 1
    • b) 0
    • c) 4
  13. Vad är ett uttryck?
    • a) En ekvation
    • b) En matematisk fras som innehåller variabler och konstanter
    • c) Ett tal
  14. Vilken av följande är en lösning till ekvationen \( x + 6 = 9 \)?
    • a) 2
    • b) 3
    • c) 5
  15. Vad blir värdet av \( 2a + 3b \) när \( a = 1 \) och \( b = 2 \)?
    • a) 8
    • b) 7
    • c) 6

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
EkvationEn matematisk likhetEn additionEn multiplikation
VariabelEtt okänt talEn konstantEn multiplikation
UttryckEn matematikoperationEn likhetEn sammansättning av termer
FunktionEn relation mellan talEn typ av ekvationEn konstant
Slope (lutning)Hur brant en linje ärEn typ av ekvationEn konstant
FörenklingAtt göra en ekvation mer kompliceradAtt göra en ekvation enklareAtt lägga till termer
GrafEn visuell representation av dataEn typ av ekvationEn konstant
TalEn siffraEn variabelEn uttryck
AlgebraEn del av matematik som använder bokstäverEn del av geometriEn typ av data
LösningSvaret på en ekvationEn typ av talEn konstant

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur du skulle lösa en ekvation med en okänd variabel. Ge ett exempel på en ekvation och lösningen på den.
  2. Förklara skillnaden mellan ett uttryck och en ekvation. Ge exempel på båda.
  3. Diskutera hur du kan använda ekvationer i vardagen. Kan du ge exempel på situationer där det är användbart?
  4. Reflektera över hur samband mellan olika variabler kan visualiseras. Vad är fördelarna med att använda grafer?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%17 (15)
D50%28 (25)
C70%39 (35)
B85%47 (43)
A90%50 (45)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna