Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Matematik
Tema: Samband, uttryck och ekvationer
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av samband, uttryck och ekvationer inom matematik. Eleverna ska visa sin förmåga att förstå matematiska begrepp, lösa uppgifter och använda matematiska metoder.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska använda och beskriva samband i matematiska situationer. | Eleven kan med viss säkerhet använda matematiska begrepp och metoder i olika situationer. |
Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är värdet av \( x \) i ekvationen \( 2x + 3 = 11 \)?
- a) 4
- b) 3
- c) 5
- Vilken av följande uttryck beskriver sambandet mellan \( x \) och \( y \) om \( y = 2x + 1 \)?
- a) y ökar med 1 när x ökar med 1
- b) y ökar med 2 när x ökar med 1
- c) y minskar med 1 när x ökar med 1
- Vad är lösningen på ekvationen \( x – 4 = 10 \)?
- a) 6
- b) 14
- c) 4
- Om \( y = 3x \), vad är värdet av \( y \) när \( x = 2 \)?
- a) 3
- b) 6
- c) 9
- Vilket uttryck motsvarar “tre gånger ett tal \( z \) minus 5”?
- a) \( 3z – 5 \)
- b) \( z – 5 \)
- c) \( 3(z – 5) \)
- Vad är värdet av \( x \) i ekvationen \( 5x = 25 \)?
- a) 5
- b) 10
- c) 2
- Vilken av följande är en korrekt algebraisk förenkling av \( 2(x + 3) \)?
- a) \( 2x + 3 \)
- b) \( 2x + 6 \)
- c) \( x + 3 \)
- Om \( y = x^2 \), vad är värdet av \( y \) när \( x = 3 \)?
- a) 6
- b) 9
- c) 12
- Vad kallas en ekvation som innehåller ett variabeluttryck?
- a) Konstantsamband
- b) Algebraisk ekvation
- c) Numerisk ekvation
- Vad är lösningen på ekvationen \( 3x + 2 = 11 \)?
- a) 3
- b) 5
- c) 4
- Vilken av följande är ett exempel på en funktion?
- a) \( y = 2x + 1 \)
- b) \( x + y = 5 \)
- c) \( y^2 = x \)
- Vad är värdet av \( x \) i ekvationen \( 4x – 4 = 0 \)?
- a) 1
- b) 0
- c) 4
- Vad är ett uttryck?
- a) En ekvation
- b) En matematisk fras som innehåller variabler och konstanter
- c) Ett tal
- Vilken av följande är en lösning till ekvationen \( x + 6 = 9 \)?
- a) 2
- b) 3
- c) 5
- Vad blir värdet av \( 2a + 3b \) när \( a = 1 \) och \( b = 2 \)?
- a) 8
- b) 7
- c) 6
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Ekvation | En matematisk likhet | En addition | En multiplikation |
Variabel | Ett okänt tal | En konstant | En multiplikation |
Uttryck | En matematikoperation | En likhet | En sammansättning av termer |
Funktion | En relation mellan tal | En typ av ekvation | En konstant |
Slope (lutning) | Hur brant en linje är | En typ av ekvation | En konstant |
Förenkling | Att göra en ekvation mer komplicerad | Att göra en ekvation enklare | Att lägga till termer |
Graf | En visuell representation av data | En typ av ekvation | En konstant |
Tal | En siffra | En variabel | En uttryck |
Algebra | En del av matematik som använder bokstäver | En del av geometri | En typ av data |
Lösning | Svaret på en ekvation | En typ av tal | En konstant |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur du skulle lösa en ekvation med en okänd variabel. Ge ett exempel på en ekvation och lösningen på den.
- Förklara skillnaden mellan ett uttryck och en ekvation. Ge exempel på båda.
- Diskutera hur du kan använda ekvationer i vardagen. Kan du ge exempel på situationer där det är användbart?
- Reflektera över hur samband mellan olika variabler kan visualiseras. Vad är fördelarna med att använda grafer?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 (15) |
D | 50% | 28 (25) |
C | 70% | 39 (35) |
B | 85% | 47 (43) |
A | 90% | 50 (45) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna