Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a1
Tema: Amerikanska revolutionen
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| De europeiska och amerikanska revolutionerna och deras betydelse. | Eleven kan med viss säkerhet beskriva och ge exempel på viktiga händelser, aktörer och idéer i samband med de europeiska och amerikanska revolutionerna. |
[Läroplan för gymnasiet, Historia 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till den amerikanska revolutionen (15 min)
- Presentera en översikt av den amerikanska revolutionens orsaker.
- Diskutera begrepp som kolonialism, napoleontider, och upplysningstänkande.
- Ställ frågor som engagerar eleverna i diskussionen.
- Använd bilder och kartor för att visuellt förankra informationen.
2. Grupper och källor (25 min)
- Dela in klassen i grupper om 3-4 elever.
- Tilldela varje grupp olika källor (texter, bilder, filmer) om revolutionen.
- Grupperna ska diskutera sina källor och hur de olika perspektiven påverkar förståelsen av händelserna.
3. Sammanställning och delning (20 min)
- Grupperna presenterar sina källor för klassen.
- Skapa en gemensam mindmap på tavlan med de viktigaste punkterna från varje grupps diskussion.
4. Reflektion och frågor (10 min)
- Avsluta lektionen med en gemensam reflektion där eleverna får dela sina tankar om varför revolutionen bröt ut och vilka konsekvenser den hade.
Ämnesinnehåll
- Kolonialismens bakgrund: Förstå de ekonomiska och sociala förhållandena i de amerikanska kolonierna.
- Upplysningens idéer: Hur upplysningens tankar om frihet och jämlikhet inspirerade revolutionen.
- Revolutionens följder: Vad hände i USA efter revolutionen? Vilken inverkan hade det globalt?
- Kända aktörer: Viktiga personer som spelade en roll under revolutionen, såsom George Washington och Thomas Jefferson.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
| Revolution | En stor förändring i en stats politiska system. | Från latin “revolutio”, vilket betyder “att återvända”. |
| Koloni | Ett område som kontrolleras av ett annat land. | Från latin “colonus”, som betyder “bonde”. |
| Upplysning | En intellektuell rörelse som förespråkade förnuft och vetenskap. | Från franska “les Lumières”, som betyder “ljus”. |
| självständighet | Rätten att vara oberoende och styra sig själv. | Från latin “independens”, vilket betyder “inte beroende”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken roll spelade upplysningens idéer i den amerikanska revolutionen?
- B. Hur skulle USA se ut idag om revolutionen inte hade inträffat?
- C. Vilken betydelse har den amerikanska revolutionen haft för andra länders kamp för frihet?
Aktivitet
Eleverna får dela in sig i grupper om tre, och de ska skapa en tidslinje som visar viktiga händelser under den amerikanska revolutionen. De ska inkludera viktiga årtal, personer och händelser som ledde fram till revolutionen och dess utfall. Tidslinjen kan presenteras i form av affischer eller digitalt.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
| 1. Vad var de främsta orsakerna till den amerikanska revolutionen? | |
| 2. Nämn minst två viktiga personer under revolutionen. | |
| 3. Hur påverkade upplysningen den amerikanska revolutionen? | |
| 4. Vilka konsekvenser fick revolutionen i USA? | |
| 5. Vad betyder begreppet “självständighet”? | |
| 6. I vilken grad var den amerikanska revolutionen en föregångare till den franska revolutionen? | |
| 7. Vilka krav ställde kolonierna på Storbritannien? | |
| 8. Hur kan vi se effekterna av den amerikanska revolutionen idag? |
Hemuppgift
Eleverna ska läsa en artikel om en specifik händelse under den amerikanska revolutionen och skriva en sammanfattning (1-2 sidor, A4) där de även reflekterar över hur denna händelse bidrog till revolutionens utfall.
Citat
”Vi anser att dessa sanningar är självklara, att alla människor är skapade lika, att de är utrustade av sin Skapare med vissa ovillkorliga rättigheter.” — Thomas Jefferson, 1776. Detta citat är centralt för att förstå idén om mänskliga rättigheter, som blev en hörnsten i den amerikanska revolutionen.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.