En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Svenska – Fantasy

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Fantasy

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 5 omfattar det centrala innehållet gemensam och enskild läsning samt skrivande av olika typer av texter. Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter, inklusive fantasygenren, för att utveckla sin förståelse för berättelsens uppbyggnad och stilistiska drag.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och analysera skönlitteratur och andra texter och dessutom skriva olika slags texter. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt och kan utforma berättelser med god struktur som innefattar inledning, händelseförlopp och avslutning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till fantasygenren (15 min)

  • Presentera fantasygenren och dess kännetecken, såsom världar, magi och fantastiska varelser.
  • Diskutera några kända fantasyverk och deras författare (t.ex. “Harry Potter”, “Sagan om Ringen”).
  • Visa exempel på hur fantasygenren används i litteratur och film.

Läsning av en fantasyberättelse (15 min)

  • Läs ett kort utdrag från en fantasyberättelse tillsammans med klassen.
  • Stanna upp under läsningen för att ställa frågor och diskutera textens innehåll, karaktärer och miljöer.
  • Uppmuntra eleverna att dela sina tankar om texten och vad som gjorde den fascinerande.

Skrivstrategier för fantasyberättelser (10 min)

  • Introducera grundläggande skrivstrategier för att skapa berättelser, inklusive karaktärsutveckling, världbyggande och intrigstruktur.
  • Diskutera vikten av att använda beskrivande språk och bilder för att måla upp scener och känslor.
  • Ge exempel på skrivstandarder, som inledning, mitt och avslutning.

Diskussion och reflektion (10 min)

  • Dela upp klassen i smågrupper där de kan diskutera sina favoritfantasyböcker eller filmer.
  • Be varje grupp att sammanfatta sina diskussioner för klassen.
  • Sammanfatta vad som har lärt sig under lektionen och knyt an till det centrala innehållet.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen kort fantasyberättelse, där de skapar en unik karaktär och en fantasi-värld. De ska ta med sig de skrivstrategier som diskuterades under lektionen. Berättelsen ska innehålla minst tre stycken och en beskrivning av både karaktär och miljö.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad är några kännetecken för fantasygenren?
    Svar: Magi, fantastiska varelser, och inslag av andra världar.
  • Nämn en känd fantasybok och dess författare.
    Svar: “Harry Potter” av J.K. Rowling.
  • Vad är viktigt när du skriver en berättelse?
    Svar: Struktur (inledning, mitt och avslutning) och användning av beskrivande språk.
  • Nämn ett viktigt element att tänka på när man bygger en fiktiv värld.
    Svar: Tydlighet i miljöbeskrivningar och hur världen fungerar.
  • Hur kan dialog användas i en berättelse?
    Svar: För att utveckla karaktärer och driva handlingen framåt.

Hemläxa

Elevens hemläxa är att fortsätta utveckla sin fantasyberättelse och skriva minst 300 ord. Den ska lämnas in vid nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan i en fördjupningsuppgift genomföra en jämförande analys mellan två olika fantasyverk, där de identifierar teman, karaktärer och stilistiska element. De ska också ge en reflektion kring hur verken speglar varandras skillnader och likheter.

Förslag för nästa lektion

Tema: Karaktärsbyggande inom fantasy

Denna lektion bör fokusera på hur man bygger intressanta och komplexa karaktärer i fantasyberättelser. Eleverna ska lära sig om olika typer av karaktärer, deras roller i berättelser och hur de utvecklas genom handlingarna. Kunskapskravet att analysera och skapa karaktärer kommer att införlivas vilket ger eleverna en djupare förståelse för berättande i fantasygenren.

Förberedelser

  • Välj en passande fantasyberättelse att läsa utdrag ifrån och förbered frågor knutna till handlingen.
  • Förbered exempel på karaktärer och miljöer från kända fantasyverk.
  • Skapa och distribuera mallar för berättelseupplägget som eleverna kan använda i sin skrivning.

×