En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Samhällskunskap – Nationalekonomiska teorier

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Nationalekonomiska teorier

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom följande citat:

  • Olika nationalekonomiska teorier och deras användning och utveckling.
Kunskapskrav

Provet kommer att fokusera på följande kunskapskrav:

  • Eleven ska kunna redogöra för centrala begrepp och teorier inom nationalekonomi samt förklara deras innebörd.
  • Eleven ska kunna analysera och jämföra olika ekonomiska teorier och deras grundantaganden.
  • Eleven ska kunna föra resonemang om hur olika ekonomiska teorier kan påverka samhällsutvecklingen.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilken teori anser att statlig intervention kan förbättra ekonomiska resultat?
    • a) Merkantilism
    • b) Keynesianism
    • c) Klassisk nationalekonomi
    • d) Monetarism
  2. Vad är en central idé inom klassisk nationalekonomi?
    • a) Statens roll ska vara minimal.
    • b) Marknaden reglerar sig själv.
    • c) Kapitalism skapar ojämlikhet.
    • d) Ökad statlig kontroll är nödvändig.
  3. Vilket begrepp associeras oftast med Karl Marx?
    • a) Kapitalism
    • b) Liberalism
    • c) Keynesianism
    • d) Monetarism
  4. Vilken teori fokuserar på penningmängdens påverkan på ekonomin?
    • a) Merkantilism
    • b) Klassisk nationalekonomi
    • c) Monetarism
    • d) Marxism
  5. Vad anser merkantilismen vara viktigast för en nations ekonomiska välstånd?
    • a) Ett stort handelsöverskott.
    • b) Öppen konkurrens på marknaden.
    • c) Låga skatter.
    • d) Statlig reglering av priser.
  6. Keyens teori betonar vikten av vilken faktor för att stimulera ekonomin?
    • a) Produktionskapacitet
    • b) Efterfrågan
    • c) Lönsamhet
    • d) Skatter
  7. Vilken teori anser att arbetskraftens värde skapas genom dess produktivitet?
    • a) Monetarism
    • b) Klassisk nationalekonomi
    • c) Keynesianism
    • d) Merkantilism
  8. Vad innebär begreppet “långsiktig jämvikt” i monetarismen?
    • a) Ekonomin är helt stabil.
    • b) Inflationen påverkas av penningmängden.
    • c) Arbetslösheten är alltid acceptabel.
    • d) Statliga investeringar är avgörande.
  9. Vad är en kritik mot marxismen?
    • a) För att den inte tar hänsyn till marknadskrafterna.
    • b) Att den ignorerar ojämlikhet.
    • c) Att den kan leda till totalitära system.
    • d) Att den är för fokuserad på statlig reglering.
  10. Vilket påstående om keynesiansk politik är riktigt?
    • a) Staten ska öka sin skuld under lågkonjunkturer.
    • b) Statlig intervention skadar ekonomin.
    • c) Marknaden löser alltid problem av sig själv.
    • d) Ingen reglering behövs för effektivitet.
Resonerande frågor
  1. Jämför och kontrastera klassisk nationalekonomi och keynesianism. Diskutera deras grundantaganden och fokusområden. (Syftet är att ge elever möjlighet att analysera två centrala teorier.)
  2. Resonera kring hur merkantilismens idéer fortfarande kan ha relevans i dagens ekonomi. (Frågan uppmanar till djupare reflektion och koppling till nutid.)
  3. Diskutera hur Marx såg på kampen mellan arbetarklass och kapitalister. Hur ser detta ut i dagens samhälle enligt din mening? (Ger utrymme för komplexa resonemang och förmåga att koppla teori till samtida frågor.)
  4. Hur skulle en monetaristiskt inriktad regeringspolitik se ut? Ge exempel på specifika åtgärder. (Ger möjlighet att visa förståelse för praktisk tillämpning av teorin.)
  5. Resonera kring varför keynesianism kan ses som en lösning under ekonomiska kriser. Vilka begränsningar ser du med denna teori? (Frågan tester förmågan att se både fördelar och nackdelar med en teori.)
Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng var och resonerande frågor är värda 4 poäng var.

  • E-nivå: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • C-nivå: 12 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)
  • A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Genom denna struktur får eleverna en tydlig möjlighet att visa sina kunskaper och resonemangskompetens inom temat nationalekonomiska teorier.