En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Samhällskunskap – Demokrati

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Demokrati

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna ska förstå vad demokrati är och kunna beskriva dess grundläggande principer. Det inkluderar även att känna till hur man kan påverka beslut i samhället och skillnaderna mellan demokratiska och icke-demokratiska samhällen.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på hur man kan påverka beslut i samhällsfrågor och känner till grundläggande demokratiska principer, samt kan redogöra för skillnader mellan demokratiska och icke-demokratiska samhällen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till demokrati (10 min)

– Presentera begreppet demokrati och diskutera dess betydelse för samhället.
– Använd enkla exempel, som elevrådets roll, för att illustrera hur demokratiska processer fungerar.
– Fråga eleverna om de kan ge exempel från sin vardag där de är med och påverkar.

Genomgång av beslutprocesser (15 min)

– Förklara hur beslut fattas i en demokrati steg för steg, från idé till beslut.
– Använd konkreta exempel, som ett klassrum- eller elevrådsmöte, för att göra processen tydlig.
– Diskutera vikten av att lyssna på olika åsikter innan ett beslut fattas.

Jämförelse mellan demokratier och icke-demokratier (10 min)

– Presentera skillnaderna mellan demokratiska och icke-demokratiska samhällen.
– Gör en visuell jämförelse på tavlan (t.ex. Venn-diagram) för att underlätta förståelsen.
– Diskutera varför demokrati är viktigt och vilka konsekvenser det kan få om man lever i en icke-demokratisk stat.

Reflektion och diskussion (10 min)

– Låt eleverna dela med sig av sina tankar kring demokrati och dess värde.
– Ställ frågor för att engagera dem, till exempel: “Vad skulle hända om vi inte fick säga vad vi tycker?”.
– Samla in olika åsikter och knyt an till demokratins principer.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

– Sammanfatta lektionen genom att repetera huvudpunkterna.
– Ställ en sista öppen fråga som eleverna får fundera på till nästa gång, såsom: “Vad skulle ni vilja förändra i er skola om ni fick bestämma?”.

Aktivitet

Eleverna ska i par diskutera ett beslut de skulle vilja påverka i sin skola, skriva ner sina argument och sedan presentera detta för klassen. Aktiviteten syftar till att ge eleverna en pragmatisk förståelse för hur demokratiska processer fungerar i praktiken. Den kopplar till lektionens tema genom att eleverna får erfarenhet av att delta i en demokratisk diskussion.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vad är demokrati?
– Svar: En styrform där folket har makt att påverka beslut.
– Ge ett exempel på hur man kan påverka beslut i skolan.
– Svar: Genom att delta i elevrådet.
– Vad är en viktig princip inom demokratin?
– Svar: Yttrandefrihet.
– Hur kan man beskriva ett icke-demokratiskt samhälle?
– Svar: Ett samhälle där folket inte får säga vad de tycker eller påverka beslut.
– Varför är det viktigt att lyssna på olika åsikter innan ett beslut fattas?
– Svar: För att säkerställa att alla perspektiv beaktas.

Hemläxa

Skriv en kort text på 100–150 ord där ni förklarar vad demokrati betyder för er och varför ni tycker det är viktigt.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att välja ett land och undersöka hur deras demokratiska processer fungerar. De ska också jämföra med hur det ser ut i Sverige och redovisa sina upptäckter i en presentation för klassen. Uppgiften syftar till att ge elever möjlighet att tillämpa sina kunskaper och visa på en djupare förståelse för demokrati i olika sammanhang.

Förslag för nästa lektion

Valprocesser i Sverige

I nästa lektion kan vi fokusera på hur valprocessen fungerar i Sverige, inklusive röstning och hur man blir vald till olika positioner. Lektionen bör täcka innehåll om valmyndighetens roll, hur man förbereder sig för val och varför det är viktigt att delta i val som medborgare. Kunskapskravet som är aktuellt är att eleverna kan redogöra för hur beslut fattas och vilken påverkan medborgarna har.

Förberedelser

– Förbered exempel och visuella hjälpmedel för att illustrera demokratins principer.
– Utforma material som eleverna kan använda under diskussionerna (t.ex. papper för att notera).
– Planera för eventuella grupper i klassrummet för diskussionerna och presentationerna.


×