En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Svenska – Språk och kommunikation

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Språk och kommunikation

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

I förskoleklassen ska eleverna introduceras till språkliga och kommunikativa färdigheter, inklusive att lyssna, formulera sig och samtala, samt att utveckla sina kunskaper om bokstäver och ljud.

Kunskapskrav

Eleven kan följa enkla muntliga och skriftliga instruktioner och kan delta i samtal, ställa frågor och ge svar i rimlig utsträckning.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till bokstäver och ljud (15 min)

– Presentera alfabetet för eleverna och gå igenom några av de första bokstäverna.
– Använd sång och ramsor för att göra bokstäverna lättare att komma ihåg.
– Visualisera bokstäverna med bilder eller föremål som börjar på dessa bokstäver.

Språklekar (20 min)

– Genomför roliga språklekar där eleverna får öva på att identifiera ljud och rim.
– Lek “Hela alfabetet”-leken där eleverna turas om att säga ord som börjar med specifika bokstäver.
– Använd kloka kort eller bilder för att stödja övningen och göra det mer interaktivt.

Avslutande samtal (10 min)

– Samla eleverna för att diskutera vad de lärt sig under lektionen.
– Ställ öppna frågor för att få eleverna att dela med sig av sina tankar.
– Uppmuntra dem att berätta om sina favoriter bland bokstäverna och orden.

Sammanfattning och repetition (5 min)

– Sammanfatta lektionens innehåll och repetera de viktiga punkterna.
– Ha en kort frågestund där eleverna kan ställa frågor om bokstäver eller ljud.

Aktivitet

Eleverna delas upp i små grupper för att skapa ett “alfabetsspel” där de ritar bilder som representerar ord för varje bokstav i alfabetet. De ska presentera sina bilder för klassen. Denna aktivitet förstärker lärandet av bokstäver och ljud samtidigt som eleverna får öva på att kommunicera sina tankar.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vad heter första bokstaven i ditt namn?
Svar: (Eleven säger bokstaven)
– Nämn ett ord som börjar med bokstaven “B”.
Svar: (Exempel: “Boll”)
– Vilken färg har bokstaven “A” i alfabetet?
Svar: (Exempel: “Röd” om läraren använder färgkodade kort)
– Hur många bokstäver finns det i alfabetet?
Svar: 29
– Nämn ett ord som rimmar med “skala”.
Svar: (Exempel: “kala”)

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att rita en bild av något som börjar med första bokstaven i deras namn och skriva bokstaven bredvid. Det bör vara en kort text om vad de har ritat, 3-5 meningar.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att skapa en egen bok där de kombinerar bokstäver med ord och bilder. Varje sida ska innehålla en ny bokstav och ett ord som börjar med den bokstaven, och de kan rita egna bilder som representerar orden. Uppgiften gör att eleverna får en djupare förståelse för bokstäver och språkets struktur.

Förslag för nästa lektion

Tema: Rim och ramsor
I nästa lektion kan fokus ligga på rim och att skapa egna ramsor. Detta kan hjälpa eleverna att utveckla sitt språkliga medvetande och förståelse för ljud och mönster i språket. Kunskapskravet för nästa lektion kan fokusera på att eleverna kan identifiera och skapa rim.

Förberedelser

– Förbereda bilder och föremål som representerar olika bokstäver.
– Samla material för “alfabetsspelet”, exempelvis papper och färgpennor.
– Planera språklekar och aktiviteter i förväg för att säkerställa att de flyter på under lektionen.