Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Historia
Tema: Forntiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll avser att utforska forntida samhällen och kulturer, med fokus på hur människor levde under denna tid, deras vardag, skapande och begrepp kopplade till forntiden. Eleverna ska också få kännedom om hur arkeologiska fynd kan ge oss information om forntida liv.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna ge exempel på och beskriva några forntida samhällen och deras livsvillkor. De ska också kunna diskutera och ställa frågor kring forntida föremål och vad de kan berätta om människors liv och kultur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till forntiden (15 min)
– Presentera vad forntiden är och ge en översikt av olika forntida civilisationer, såsom Mesopotamien, Egypten och Indusdalen.
– Diskutera tidslinjer och sätt att definiera forntiden.
– Förklara betydelsen av arkeologiska fynd och hur de hjälper oss att förstå historien.
Arkeologi och fynd (15 min)
– Introducera begreppet arkeologi och förklara hur arkeologer arbetar.
– Visa bilder på kända arkeologiska fynd, som mumier och keramik, och diskutera deras betydelse.
– Diskutera hur fynden kan ge oss information om forntida människors liv och samhällen.
Gruppdiskussion kring forntida liv (10 min)
– Dela in eleverna i smågrupper för att diskutera hur de tror att människor levde under forntiden.
– Ge varje grupp ett specifikt område att fokusera på, exempelvis kost, boende eller kläder.
– Efter diskussionen, be grupperna att dela sina tankar med klassen.
Sammanfattning och frågor (10 min)
– Sammanfatta lektionen och låt eleverna ställa frågor.
– Gå igenom viktiga begrepp och fakta från lektionen för att säkerställa förståelse.
– Dela ut en bild eller kort på ett forntida föremål som eleverna ska studera till nästa lektion.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en “forntidstavla”. De kommer att använda ingredienser som kartong och färgpennor för att illustrera olika aspekter av forntida liv, som bostäder, kläder eller mat. De kan även inkludera korta fakta som de lärt sig under lektionen. Denna aktivitet genomförs i klass eller som hemuppgift, beroende på tidsallokering.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
1. Vad är forntiden och vilka civilisationer ingår?
Svar: Forntiden är en tidsperiod tidigare än historisk tid och inkluderar civilisationer som Mesopotamien, Egypten och Indusdalen.
2. Vad gör arkeologer?
Svar: Arkeologer undersöker och gräver fram gamla föremål och strukturer för att förstå hur människor levde i forntiden.
3. Nämn ett forntida föremål och dess betydelse.
Svar: En mumie är ett forntida föremål som hjälper oss att förstå begravningsritualer och livssyn i det forntida Egypten.
4. Hur kan fynd från forntiden ge oss information om människors liv?
Svar: Genom att studera fynd kan vi få insikt i människors levnadsvanor, kost och samhällsstruktur.
5. Nämn ett exempel på hur forntida människor kunde bo.
Svar: Forntida människor kunde bo i hyddor, grottor eller pyramidliknande strukturer beroende på tid och plats.
Hemläxa
Som hemläxa ska eleverna skriva en kort berättelse (200-300 ord) om hur de tror att en dag i livet för en forntida människa kunde se ut. De ska inkludera detaljer om vad personen äter, hur de klär sig och vad de gör under dagen.
Fördjupningsuppgift
Elever som strävar efter betyg A ska få i uppgift att göra en presentation om en specifik forntida kultur. De ska inkludera hur samhällsstrukturen såg ut, viktiga sedvänjor och kulturella bedrifter. Presentationen ska vara kreativ och omfatta bilder, kartor och eventuellt föremål.
Förslag för nästa lektion
Livet i forntida Egypten
I nästa lektion kan vi fokusera specifikt på livet i forntida Egypten, inklusive pyramider, faraoner och livet längs Nilen. Denna lektion är relevant eftersom den bygger vidare på lektionens tema om forntiden genom att dyka djupare in i en av de mest kända och inflytelserika civilisationerna. Kunskapskravet för nästa lektion kommer att innebära att eleverna fördjupar sina kunskaper om specifika aspekter av forntida samhällen.
Förberedelser
– Samla bilder och material om forntida civilisationer.
– Förbereda exempel på forntida fynd att visa för eleverna.
– Ha kartong och färgpennor tillgängliga för aktiviteten.