En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Svenska. Läsförståelse – Läsförståelse och analys av texter

Provkonstruktion

Årskurs: 2
Ämne: Läsförståelse
Tema: Läsförståelse och analys av texter

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll: “Eleven läser olika texter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. Dessutom tolkar och för eleven enkla resonemang om budskap i olika texter.”.

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven fokuserar på följande områden:

  • Eleven läser meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt.
  • Eleven återger och kommenterar någon del av innehållet och visar begynnande läsförståelse.
  • I samtal om texter som eleven lyssnat till för eleven enkla resonemang om texternas tydligt framträdande innehåll.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilken färg är himlen under en klar dag?
    • A) Blå
    • B) Grön
    • C) Röd
    • D) Gul
  2. Vad kallas den del av en bok som ger en sammanfattning av innehållet?
    • A) Innehållsförteckning
    • B) Sammanfattning
    • C) Förord
    • D) Kapitlen
  3. Vilken av dessa djur lever i vattnet?
    • A) Katt
    • B) Hund
    • C) Fisk
    • D) Häst
  4. Vad gör vi om vi är hungriga?
    • A) Svettas
    • B) Äter
    • C) Sover
    • D) Leker
  5. Vad kallas det när man läser en saga för någon?
    • A) Skriva
    • B) Berätta
    • C) Rita
    • D) Spela
  6. Vilken av dessa är ett frukter?
    • A) Äpple
    • B) Broccoli
    • C) Kött
    • D) Bröd
  7. Vart går solen när den sjunker ner?
    • A) Öster
    • B) Väster
    • C) Norr
    • D) Söder
  8. Vilket instrument hör du i en orkester?
    • A) Violin
    • B) Mugg
    • C) Penna
    • D) Bok
  9. Vad kallas den första delen i en berättelse?
    • A) Klimax
    • B) Inledning
    • C) Avslutning
    • D) Problem
  10. Vilken årstid kommer efter vintern?
    • A) Hösten
    • B) Våren
    • C) Sommarn
    • D) Vintern
  11. Vad gör en katt vanligtvis?
    • A) Sover
    • B) Flyger
    • C) Kollar på TV
    • D) Spelar fotboll
  12. Hur många ben har en spindel?
    • A) 4
    • B) 6
    • C) 8
    • D) 10
  13. Vad är en synonym?
    • A) Ett motsatsord
    • B) Ett ord med liknande betydelse
    • C) Ett ljud
    • D) En känsla
  14. Vad gör en elev i skolan?
    • A) Lär sig
    • B) Äter
    • C) Sover
    • D) Dansar
  15. Vad kallas det när man skriver sin egen berättelse?
    • A) Sammanfattning
    • B) Kreativt skrivande
    • C) Läsning
    • D) Dikt
Resonerande frågor
  1. Beskriv en plats som du tycker om att läsa på. (Syftet är att ge möjlighet för eleverna att uttrycka och argumentera för sina åsikter).
  2. Berätta om karaktären i en bok du har läst. Vad är speciellt med dem? (Syftet är att uppmuntra elevers förmåga att analysera karaktärer).
  3. Varför tror du att människor tycker om att läsa? (Syftet är att ge eleverna chans att reflektera över värdet av läsning).
  4. Vilken typ av böcker tycker du är roligast att läsa? Varför? (Syftet är att engagera eleverna i att diskutera sina preferenser när det kommer till litteratur).
  5. Om du skulle skriva en bok, vad skulle den handla om? (Syftet är att uppmuntra kreativt tänkande och uttryck).
  6. Vad tycker du är viktigast när man läser en historia? (Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt och resonera kring vad som är avgörande för förståelse).
  7. Hur kan vi göra läsning roligare? (Syftet är att stimulera eleverna att tänka på hur man kan förbättra läsupplevelsen).
Bedömning

Provet kan bedömas med upp till 30 poäng. Här är poängsättningen:

  • Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan man få 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje svar värderas till mellan 1-3 poäng beroende på djup och insikt.

Poängkrav:
E: Minst 8 poäng totalt
C: Minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
A: Minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor