Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Svenska
Tema: Substantiv, adjektiv, verb, pronomen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets koppling till läroplanens centrala innehåll är följande:
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
- Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning, språkdrag och variation.
Provets koppling till ämnets kunskapskrav inkluderar:
- Eleven kan förstå och tolka texter samt använda språkliga strukturer på ett korrekt sätt.
- Eleven kan skriva olika typer av texter där ordförrådet och språkstrukturen anpassas efter syftet.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är ett substantiv?
- a) Springa
- b) Hund
- c) Vacker
- d) Han
- Vad är skillnaden mellan ett adjektiv och ett substantiv?
- a) Adjektiv beskriver och substantiv namnger.
- b) Adjektiv namnger och substantiv beskriver.
- c) Adjektiv är alltid i plural.
- d) Substantiv har alltid en bestämd form.
- Vad är ett pronomen?
- a) En plats
- b) Ett ord som refererar till ett substantiv.
- c) En handling
- d) En karaktär
- Vilket av följande ord är ett verb?
- a) Skriva
- b) Röda
- c) Hunden
- d) Ditt
- Vilket av följande är inte ett adjektiv?
- a) Snabb
- b) Och
- c) Grön
- d) Stor
- Vilket pronomen används för att referera till flera personer?
- a) Han
- b) De
- c) Hon
- d) Den
- Vad är plurala formen av substantivet “bok”?
- a) Böcker
- b) Boken
- c) Bokarna
- d) Bok
- Vilket av följande ord är ett exempel på ett reflexivt pronomen?
- a) Honom
- b) Sig
- c) Vi
- d) Denna
- Vad kallas formen “gått” i verb?
- a) Infinitiv
- b) Supinum
- c) Presens
- d) Preteritum
- Vad är det komparativa av adjektivet “stor”?
- a) Störst
- b) Större
- c) Större
- d) Store
- Vilket av följande ord är ett substantiv som beskriver en plats?
- a) Skola
- b) Lärande
- c) Lärarinna
- d) Undervisning
- Vilket av följande ord är ett ord som kan vara ett verb i imperativ form?
- a) Sitt
- b) Sitter
- c) Sade
- d) Säga
- Vilket pronomen ändras beroende på genus och nummer?
- a) Den
- b) Som
- c) Man
- d) Vara
Resonerande frågor
- Resonera kring hur substantiv kan påverka meningsbyggnaden i en text. (Syftet är att eleverna ska visa en djupare förståelse för hur ordklasser interagerar i skrivande.)
- Diskutera skillnaden mellan konkreta och abstrakta substantiv och ge exempel på hur dessa används i olika sammanhang. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att analysera ord klassifikationssystem.)
- Reflektera över hur adjektiv kan förändra betydelsen av ett substantiv. Ge exempel. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att förstå betydelseförändringar i språk.)
- Hur kan verbens tempus påverka en berättelses tidsuppfattning? (Syftet är att eleverna ska kunna analysera och reflektera över tidsperspektiv i texter.)
- Beskriv hur du kan använda pronomen för att skapa variation och undvika upprepning i skriftliga arbeten. (Syftet är att bedöma elevernas förståelse för språklig variation och stil.)
- Varför är det viktigt att använda rätt böjning av verb och substantiv i akademiskt skrivande? (Syftet är att få eleverna att reflektera över språkets roll i kommunikationen.)
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 12 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 18 poäng).
Poängkrav:
– E-nivå: Minst 8 poäng
– C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)