Planering. Kemi. Grundläggande kemi. v. 13 – v. 14. [Gymnasiet]

Veckoplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi
Tema: Grundläggande kemi

Denna planering sträcker sig över två veckor och syftar till att ge eleverna en djupare förståelse av kemiska begrepp, reaktioner och miljöpåverkan av kemiska ämnen.

1. Kemi och materia

Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för vad kemi är och hur materia är uppbyggd. Vi kommer att utforska atomer, molekyler och grundämnen samt deras egenskaper.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kemi som ämne och kemins betydelse för människan och miljön Eleven kan beskriva och ge exempel på kemiska begrepp och processer.

Källa: (Lgr 22, Kemi, åk. 7-9)

v. 13 – Kemi och materia (28/3 – 3/4)
  • Lektion 1 – Introduktion till kemins betydelse och materia
  • Lektion 2 – Atomer och molekyler
  • Lektion 3 – Materia och dess aggregat tillstånd
  • Lektion 4 – Grundämnen och kemiska föreningar
  • Lektion 5 – Diskussion om materia i vår vardag

2. Kemiska reaktioner

Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna förståelse för olika typer av kemiska reaktioner och hur dessa påverkar ämnens egenskaper och den omgivande miljön.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kemiska reaktioner och deras betydelse Eleven kan beskriva och observera kemiska reaktioner samt förklara förändringar i ämnens egenskaper.

Källa: (Lgr 22, Kemi, åk. 7-9)

v. 14 – Kemiska reaktioner (4/4 – 9/4)
  • Lektion 1 – Introduktion till kemiska reaktioner
  • Lektion 2 – Typer av kemiska reaktioner
  • Lektion 3 – Reaktioner i naturen och i vardagen
  • Lektion 4 – Förändringar i materia vid reaktioner
  • Lektion 5 – Laboration av kemiska reaktioner

Uppföljning

Nyckelord: Kemi

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen

Modern Tillbaka-knapp