En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Matematik – Uppställningar

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Uppställningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar addition och subtraktion samt hur dessa matematiska operationer kan presenteras genom uppställningar. Eleverna får lära sig att använda olika strategier för att lösa matematiska problem.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna genomföra och redovisa addition och subtraktion med uppställningar samt förklara processen med egna ord.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till uppställningar (10 min)

– Förklara vad uppställningar är och varför vi använder dem.
– Visa exempel på enkla additioner och subtraktioner med uppställningar.
– Diskutera med eleverna hur uppställningar kan hjälpa till att få en bättre översikt över beräkningarna.

Genomgång av addition (15 min)

– Visa steg för steg hur man gör en addition med uppställning.
– Ge exempel på olika tal och hur de ställs upp.
– Låt eleverna ställa frågor om processen så att de förstår varje steg.

Genomgång av subtraktion (15 min)

– Gå igenom hur subtraktion med uppställningar fungerar, med hjälp av exempel.
– Visa hur man kan hantera tal som kräver låning.
– Diskutera skillnaderna mellan addition och subtraktion i uppställningar.

Gemensamma övningar (10 min)

– Låt eleverna arbeta tillsammans i par för att lösa några problem med uppställningar.
– Gå runt i klassrummet och ge stöd och feedback.
– Samla klassen för att gå igenom några av de problem som eleverna har arbetat med.

Aktivitet

Eleverna får en arbetsblad där de ska lösa olika matematiska problem som involverar uppställningar för både addition och subtraktion. De ska få öva på att ställa upp problemen korrekt och göra beräkningarna.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är en uppställning?
– En metod för att ordna siffror för att underlätta beräkningar.
– När använder vi uppställningar?
– Vid addition och subtraktion av större tal.
– Vad är skillnaden mellan addition och subtraktion i en uppställning?
– Addition handlar om att lägga till, medan subtraktion handlar om att ta bort.
– Vad innebär att låna i subtraktion?
– Det är när vi behöver hämta ett tiotal när den övre siffran är mindre än den undre.
– Ge ett exempel på ett problem som kan lösas med uppställning.
– 45 + 32 eller 78 – 24.

Hemläxa

Eleverna får i uppgift att lösa fem uppgifter med uppställningar för både addition och subtraktion i sina matematikböcker. Uppgifterna ska skrivas ner och förklaras med egna ord i 50-100 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska noggrant dokumentera tre olika exempel av både addition och subtraktion med uppställning där de förklarar varje steg i beräkningen, inklusive var de behöver låna eller varför de väljer att göra en viss uppställning. Detta ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper på en högre nivå.

Förslag för nästa lektion

Tillämpningar av uppställningar i problemlösning

I nästa lektion är det relevant att eleverna får tillämpa sina kunskaper i uppställningar genom att lösa praktiska problem. Lektionen kan innefatta berättande problem där de behöver använda både addition och subtraktion i sammanhang. Det kommer att hjälpa eleverna att se hur matematik används i verkligen, vilket stärker deras förståelse för ämnet. Kunskapskraven för nästa lektion kommer att handla om att redovisa och lösa problem samt använda uppställningar på ett korrekt sätt.

Förberedelser

– Förbereda arbetsblad med uppgifter om uppställningar.
– Samla exempel på uppställningar för genomgångar.
– Säkerställa att det finns tillräckligt med material för alla elever.